• PappaCasper

Min 5 åring kissar ner sig:(

Hej, min femåriga son har börjat kissa på sig flera gånger om dagen, började runt julas, då han fyllde fem år. Jag har pratat med honom flera gånger att det inte är ett OK beteende att göra så när man är stor och kan kissa själv. Givetvis hjälper jag och dagis till när han kissar ner sig. Torr på natten, vill oftast inte gå och kissa. Ingen förstoppning. Odling på urinen visade inget. Vad göra?

Jag har pratat med BVC men dom säger att det brukar vara så bland vissa barn.

Elias- 21/12-2009 Alexander- 4/12-2013
  • Svar på tråden Min 5 åring kissar ner sig:(
  • dontkillmyvibe

Jag hade samma problem med min äldsta och enligt uroterapeuten måste man som vuxen axla ansvaret att gå på toaletten i tid nu när barnet inte klarar det.

Frågor som "är du kissnödig?" är förbjudna utan man säger bara åt hen att gå och göra det. Samt prata med barnet om varför du gör det, fast på ett lättsamt sätt. Att ge barnet skuldkänslor löser inget, fastän man blir frustrerad.

Klistermärkesystemet fungerade bra också.

• PappaCasper
    dontkillmyvibe skrev 2015-03-05 12:03:12 följande:

Jag hade samma problem med min äldsta och enligt uroterapeuten måste man som vuxen axla ansvaret att gå på toaletten i tid nu när barnet inte klarar det.

Frågor som "är du kissnödig?" är förbjudna utan man säger bara åt hen att gå och göra det. Samt prata med barnet om varför du gör det, fast på ett lättsamt sätt. Att ge barnet skuldkänslor löser inget, fastän man blir frustrerad.

Jag gör tyvärr det, men han blir bara arg och ledsen:(. Klistermärkssystem/leksakssystem funkar inte heller, eftersom han vägrar gå/ ljuger om att han redan har kissat.
  • dontkillmyvibe
    PappaCasper skrev 2015-03-05 16:05:11 följande:

Jag gör tyvärr det, men han blir bara arg och ledsen:(. Klistermärkssystem/leksakssystem funkar inte heller, eftersom han vägrar gå/ ljuger om att han redan har kissat.

Om jag var du skulle jag ringa BVC igen och kräva att bli remitterad till en uroterapeut och därefter få vägledning. Det finns hjälp att få!
  • PappaCasper
    dontkillmyvibe skrev 2015-03-05 18:00:22 följande:

Om jag var du skulle jag ringa BVC igen och kräva att bli remitterad till en uroterapeut och därefter få vägledning. Det finns hjälp att få!

Tack, ska göra det så snabbt som möjligt!:)
  • Anonym (Inte alltid så)
    dontkillmyvibe skrev 2015-03-05 12:03:12 följande:

Fast det är inte alltid det som är problemet. Vår nu tioåring gick på toaletten varje morgon, rast, osv, regelbundet men kissade lik förbannat ner sig dagligen länge, länge.

Medicinsk undersökning, inget fel på honom. Han kände helt enkelt inte när han blev nödig däremellan. Så vi packade helt enkelt så att vi/ han alltid hade rent att byta med.

Sen visade vi honom hur han skulle skölja upp underkläderna och han började göra det själv.

Nu händer det ytterst sällan, bara under matcher osv ibland. Men i somras var eg första sommaren vi inte behövde ha ryggsäck med ombyten till honom. Tur för sista tiden började det lukta riktigt manskiss om honom liksom.

Nu var ju han betydligt större. Men ingen lyckades hitta något fel på honom så vi gillade läget liksom. Det hände aldrig på nätterna.
  • Sebelius

Ge honom inte skuldkänslor och som tidigare sagts i tråden, ring BVC igen och kräv att bli remitterad till en uroterapeut för att få professionell hjälp.

All lycka till er!

• PappaCasper
    dontkillmyvibe skrev 2015-03-07 15:07:54 följande:

Hur hanterar ni frustrationen kring det här?

Han vet ju att det inte är ok att göra så. Då blir han ju ledsen bär det händer för att han tror att jag blir arg på honom. Jag visar inte min frustration mot sonen, dock kanske jag låter lite besviken när det händer.
Svar på tråden Min 5 åring kissar ner sig:(