• Anonym (Bok)

Ratlibris "Taxeringskalender" frågor om

Jag beställde och fick hem en "taxeringskalender" från Ratlibris och undrar lite över kolumnerna. "Tjänst" förstår jag måste vara ens inkomst av tjänst (= lön alltså). Kollar man sen på kolumnen "kapital" har många i min kommun (inklusive jag själv) en minus-siffra där. De med stort kapital har en plussiffra tex 3500 medan de men mig veterligen längre kapital har tex -3500. Jag har själv en del på banken men står på -9989kr. Vad kommer detta sig? Detta måste vara räntor eller liknande men jag kan inte förstå hur man kan ha en minussiffra där. Kan någon förklara detta?

Sen står det "total" och då tänker jag att denna komun måste gälla ens totala inkomst (=lön, bidrag, räntor osv) men den är i många fall lägre än den siffran som står på "tjänst". Kan någon förstå detta?

Jag har mailat ratlibris och frågat dem men tänkte om någon av er här visste

• Svar på tråden Ratlibris "Taxeringskalender" frågor om
  • morningsun

"Kapital" är inkomst av kapital. Har man skulder räknas räntor som förlust i inkomstlaget kapital -- negaiv inkomst av kapital. Delar av en kapitalförlust är dock avdragsgill mot inkomst av tjänst (eller näringsverksamhet), vilket gör att totalsiffran kan bli lägre.

Du kan läsa att detta i din egen deklaration.

Svar på tråden Ratlibris "Taxeringskalender" frågor om