• outphased

    Mina fiskar dör!

    Hejhej!


     


    Jag köpte ett akvarie för lite mer än en vecka sen, köpte fiskar 3 dagar efteråt, nu på bara 2 dagar har alla mina guppys dött (3 st)


     


    Jag har ingen aning om varför. 


    Jag hade akvariet tomt i 3 dagar innan med pump o termostat (18 Liters akvarie)


    jag matade dem dagen efter jag köpt fiskarna och ingen åt något vad jag såg, samma visa dagen därpå.


     


    dem ända fiskarna som lever nu är mina småfiskar (Glömt vad dem heter, dem är röda på magen och blå på ryggen)


     


    Vad ska jag göra nu innan alla dör?! Förstår inte vad jag gjort för fel...

  • Svar på tråden Mina fiskar dör!
  • viseversa

    Låter konstigt. Kanske dom var sjuka redan från start? Köp nya i en annan affär och var noga med att dom ska ligga i akvariet i sina påsar länge innan dom släpps i. Sen ska dom ha med sig sitt eget vatten ner i akvariet(det dom kom i) kanske något i vattnet som är fel. Neontetror är det nog dom du har kvar som du inte kom ihåg namnet på.

  • hipphapp

    Jag är ledsen att meddela att det där är inget akvarium för fiskar!
    Det är alldeles för litet, utan passar väl möjlligtvis till några räkor.

    Köp inga fler fiskar dit!

    Sedan som svar på frågan så är det nog inte fel på fiskarna utan vattenkvalitén blir snabbt dålig i ett så litet kar om du stoppar i fiskar. Dessutom finns inga bakterier i filtret för att bryta ner smutsen och då för du Nitrit i vattnet som då blir giftigt för fiskarna. Ett akvarium bör gå ett bra tag med någon enstaka invånare för att bakteriekulturern ska komma igång, gärna 1-2 veckor.

    Sedan ska vattnet från påsen INTE med i akvariet som fåregående person skrev, istället ska du vänja fiskarna vid de nya vattnet genom att i en hink eller liknande sakta fylla på med vatten från akvariet och sedan med håv flytta över fiskarna till akvariet UTAN vattnet!

    Men som sagt innan du skaffar fler fiskar måste du skaffa ett större kar!

    Sedan rekomenderar jag att du läser på om fiskarna du tänker köpa, sök på nätet.
    Zoopet.se är en rätt hyffsad sida med mycket info om de olika arterna.

    Där ser du att guppy t.ex. ska ha minst 30 liter och neontetror ska ha minst 45 liter och är en stimfisk som du ska ha många av tillsammans!

  • Anonym (C)

    Säger som ovanstående att det kan vara dålig vattenkvalitet. Med vissa filter och vattenberedningsmedel kan man ha i firrarna redan efter ett dygn, men i ett litet akvarium som 18 liter är det svårt att ha bra vattenkvalitet. 

    Det är också lag på att akvarium ska ha en sida täckt (plansch är lämpligt och snyggt) för att fiskarna inte ska bli stressade. 

    Jag råder dig att skaffa större akvarium, mest för fiskarnas skull för att de ska må bra, men också för att det är lättare att sköta. Och googla på "nystartat akvarium" eller liknande. 

Svar på tråden Mina fiskar dör!