• Anonym (Fru, dotter, mamma - vill bara bli smal.)

Misslyckad. Värdelös. Ångest. Vill bli smal så alla blir nöjda!

Jag känner mig fet. äcklig. ful. osexig. sämst. värdelös. 
    Har alltid varit smal, och vägt mellan 47-52 kg, tills efter jag fick barn och gick upp ca 20 kg. Sedan har vågen pendlat upp och ner på 25 kg. Jag känner mig så himla missnöjd med mig själv, och jag får aldrig höra att jag är vacker, snygg, eller bra nog. Allt jag får höra är "Nog ser jag att du är stor" "Tänk, så smal du var när du gifte dig" "Någonting måste du göra" "Du kommer bara med ursäkter, ut och träna!" "Du tränar inte hårt nog" "Ät inte det där" "Varför äter du ingenting?" "Men, det där ska du inte äta..." 

Ingenting är bra! Jag är så less. Jag har ingen motivation till något. 
    Min man bara tittar på mig med den där blicken "Vad hände?", och jag vet hur han vill att en kvinna ska se ut.... 

Min mamma tjatar om mat, och träning. OCH JAG VET ATT JAG BORDE GÅ NER I VIKT OCH JAG VILL DET OCKSÅ MEN DET ÄR INTE SÅ JÄVLA LÄTT!! När jag inte äter får jag höra "Varför äter du ingenting!?" och när jag äter får jag höra "Nej ät inte det där!" 

Jag pendlar mellan att hetsäta, inte äta någonting alls, äta hälsosamt.... Jag tränar varje dag. Vågen står stilla. Jag har tappat mig själv någonstans på vägen, och jag hittar inte tillbaka. Känner mig vilsen. 

Känner bara att NU JÄVLAR ska jag träna 3 pass om dagen, äta endast jordgubbar så ska de allt få se att jag också kan vara den de vill att jag ska vara !! 
    Prestationsångesten gör sig påmind. Som alltid funnits där hela mitt liv. 

Någon annan som känner igen sig? Hur tog ni er ut? Jag får oftast hjärtklappningar och ångest på kvällarna... Kan inte sova heller. 

• Svar på tråden Misslyckad. Värdelös. Ångest. Vill bli smal så alla blir nöjda!
  • Anonym (Hej!)

Hej!

Ska vi peppa varandra du och jag, med start imorn? :)

Kram!

• Fjäril kär

jag tror att du behöver träffa lite proffshjälp, kanske i form av en dietist till att börja med.

Det är ju alla vansinniga dieter som gör att du inte tappar i vikt och istället ökar i vikt.  Träning och att inte äta något vs äta massa och tappa lust för träning = garanterad viktökning.

Du behöver långsiktig hjälp . 

Anonym (Hej!) skrev 2015-03-05 15:40:50 följande:

Hej!

Ska vi peppa varandra du och jag, med start imorn? :)

Kram!

Ja gärna... 
    Fjäril kär skrev 2015-03-05 15:59:03 följande:

jag tror att du behöver träffa lite proffshjälp, kanske i form av en dietist till att börja med.

Det är ju alla vansinniga dieter som gör att du inte tappar i vikt och istället ökar i vikt.  Träning och att inte äta något vs äta massa och tappa lust för träning = garanterad viktökning.

Du behöver långsiktig hjälp . 

Jag har blivit hänvisad till KBT flera gånger, men avbokat varje gång. Känns verkligen skrämmande att gå dit. 

Jag ringde även VC för att boka tid hos en dietist, men då de bad mig återkomma en annan dag, blev det ingenting av det heller.. 

Jag ökar inte mer i vikt än det jag väger nu, är som att det är ett stopp. Men jag minskar ingenting heller. Bara när jag svälter mig själv, det är typ det enda som fungerat. Förutom när jag ammade. Då gick jag ner 25 kg. Sedan har jag väldigt lätt för att binda vätska och bygga muskler... Men vågen skrämmer verkligen mig. Väger mig minst 5 ggr/dag. 

Är nu 160 lång. Väger 79 kg. 
    Vill ner till 47... 

Känns omöjligt!! 
  • Anonym (Hej!)
    Anonym (Fru, dotter, mamma - vill bara bli smal.) skrev 2015-03-05 16:01:58 följande:

Ja gärna... 

Kul! Men då säger vi så!

Vi börjar imorn. Du och jag. :) Och om nån mer vill hänga på så kör vi allihopa!

Jag tänkte fasta (mellan 17:00-09:00) och gå raska promenader, samt några styrkeövningar hemma, till en början.

Jag uppdaterar hur det går. Gör du med så. Både i med- och motgångar.

Vi ska klara detta! Kram!
  • Fjäril kär
    Anonym (Fru, dotter, mamma - vill bara bli smal.) skrev 2015-03-05 16:04:59 följande:
    Jag har blivit hänvisad till KBT flera gånger, men avbokat varje gång. Känns verkligen skrämmande att gå dit. 

Jag ringde även VC för att boka tid hos en dietist, men då de bad mig återkomma en annan dag, blev det ingenting av det heller.. 

Jag ökar inte mer i vikt än det jag väger nu, är som att det är ett stopp. Men jag minskar ingenting heller. Bara när jag svälter mig själv, det är typ det enda som fungerat. Förutom när jag ammade. Då gick jag ner 25 kg. Sedan har jag väldigt lätt för att binda vätska och bygga muskler... Men vågen skrämmer verkligen mig. Väger mig minst 5 ggr/dag. 

Är nu 160 lång. Väger 79 kg. 
    Vill ner till 47... 

Känns omöjligt!! 
    ingenting är omöjligt.  Det handlar bara om att du måste bestämma dig på fullt allvar. 

Vill du verkligen gå ner i vikt måste du också vara beredd på att ta det jobbiga besväret som det medför.  

dvs ta dig i kragen och boka din KBT - tid och ta dig i kragen och ring din dietist och boka in dig på ett samtal.  Du har helt enkelt inget val. 
    Fjäril kär skrev 2015-03-05 16:12:28 följande:
    ingenting är omöjligt.  Det handlar bara om att du måste bestämma dig på fullt allvar. 

Vill du verkligen gå ner i vikt måste du också vara beredd på att ta det jobbiga besväret som det medför.  

dvs ta dig i kragen och boka din KBT - tid och ta dig i kragen och ring din dietist och boka in dig på ett samtal.  Du har helt enkelt inget val. 
    Fast där anser jag att ett val har jag. Jag är fast besluten av att gå ner i vikt, och jag vill inget hellre än att andra ska se mig, älska mig, istället för att tycka att jag är äcklig att vistas med. Så jag har aldrig varit så motiverad någonsin. 

Men jag anser inte att jag behöver någon hjälp av någon KBT:are. För jag är inte sjuk på något sätt! En dietist, visst kan väl vara till hjälp. Men jag borde klara detta på egen hand. Jag har inte tid att springa fram och tillbaka till en dietist. 
    Anonym (Hej!) skrev 2015-03-05 16:05:44 följande:
    Kul! Men då säger vi så!

Vi börjar imorn. Du och jag. :) Och om nån mer vill hänga på så kör vi allihopa!

Jag tänkte fasta (mellan 17:00-09:00) och gå raska promenader, samt några styrkeövningar hemma, till en början.

Jag uppdaterar hur det går. Gör du med så. Både i med- och motgångar.

Vi ska klara detta! Kram!
    Fine. Uppdaterar varje dag !
  • Anonym (Hm)

Att söka hjälp med kbt eller dietist är nog bra, se det som en investering i ditt välmående och ett sätt att hitta balans. Men 47 kg?! Det är ju väldigt lite, varför ett så orealistiskt och skadligt mål?

Svar på tråden Misslyckad. Värdelös. Ångest. Vill bli smal så alla blir nöjda!