• Anonym (anonym)

    Får man göra såhär?

    Jag är mammaledig men har ganska låg föräldrapenning. Pappan arbetar och tjänar mer än mig och får ut högre föräldrapeng än mig.

    Vårt barn är över ett år och då vet jag att vi måste ta ut minst 5dagar/vecka för att behålla sgi.

    Fick en tanke som jag tänkte höra med er om det är ok att göra såhär:

    Pappan arbetar heltid måndag-fredag. Kan han då ta ut lördag och söndag i föräldrapenning? Och jag är hemma utan att ta ut några dagar alls?

    Förstår att min sgi försvinner. Men tanken är att han tar ut få dagar och på så sätt får vi ut mer pengar mot om jag tar ut de dagarna.

    Undrar även om vi kan göra såhär:

    Pappan arbetar heltid måndag-fredag. Han tar ut lördag och söndag föräldrapenning och jag tar ut några dagar föräldrapenning (ej så många som 5 dagar utan kanske 3 dagar).

    Är det några skillnader för min sgi på de olika alternativen?

  • Svar på tråden Får man göra såhär?
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Man kan ta ut föräldrapenning på grund- eller lägstanivå för arbetsfria dagar.


    För att få hel föräldrapenning på sjukpenningnivå för de dagar som normalt är arbetsfria


    måste han ta ut hel föräldrapenning dagen före eller efter de arbetsfria dagarna.


    Det gäller om den arbetsfria perioden är fyra dagar eller


    färre.


     


    Om du tar ut mindre än fem dagar i veckan och helt föräldraledig så sänks generellt sett SGI till de man faktiskt arbetar.


     


    Hälsningar


    Johan, handläggare

  • Anonym (anonym)

    Förstår jag rätt om du menar att pappan måste ta ut fre,lör, sön alternativ lör, sön, mån??

  • Försäkringskassan

    Hej igen,

    Ja, de stämmer om han ska ta ut enligt sjukpenningnivå. Om han vanligtvis arbetar exempel måndag-till fredag.

    Hälsningar
    Johan, handläggare

Svar på tråden Får man göra såhär?