• Äldre 5 Mar 20:52
    4219 visningar
    17 svar
    17
    4219

    Sära på dem eller ej?

    Jag och min sambo har ett par enäggskillar som nyss fyllt 3 år. Det har aldrig funnits på kartan att vi ska sära på dem, aldrig tänkt tanken ens utan har varit emot det men nu har vi börjat fundera i andra banor och vet varken ut eller in.

    Killarna bråkar väldigt mycket och det är förståeligt med tanke på att de umgås 24/7. Skulle en separation (olika avd på förskolan) innebära att det blir mindre bråk och att de får längta efter varandra? Ingen av dem är mer dominant än den andre så de behöver inte separeras pga något sådant. De är väldigt lika både till utseende och till sätt.

    Vill gärna höra om era erfarenheter, för- och nackdelar med separation Vi vill ju inte heller att de ska glida ifrån varandra... svårt.

  • Svar på tråden Sära på dem eller ej?
  • Äldre 5 Mar 21:04
    #1

    45 som har läst men ingen som har något råd? :(

  • Äldre 6 Mar 01:57
    #2

    Jag hade delat på dem. Tror inte det är någon risk alls att de glider ifrån varandra. Tvärtom får de möjlighet att skaffa andra kompisar, att utvecklas självständigt, att få lite olika dagar mm. De har ju varandra efter dagis och helger.

  • PoL
    Äldre 6 Mar 04:53
    #3

    Jag hade definitivt testat att låta dom vara på olika avdelningar

  • Äldre 6 Mar 06:53
    #4

    Jag har tvåäggstvilligar som mer eller mindre umgicks 24/7.

    De har alltid gått på samma förskola/avdelning och precis som dina (och säkert även andra syskon) så bråkade de en hel del.

    Så när de började förskoleklass valde jag att sära på dem.

    För oss blev det ingen skillnad, jag märkte ingen förändring.

    Så inför skolstarten när vi fick klasslistorna hemskickade såg jag att de hamnat i samma klass och jag valde då att inte ändra det.

    Nu funkar de fint tillsammans!

  • Äldre 6 Mar 07:06
    #5

    Har ni provat att personalen placerar dem i olika gruppen när barnen delas upp i mindre grupper?

  • Äldre 6 Mar 13:42
    #6
    Kina79 skrev 2015-03-06 01:57:23 följande:
    Jag hade delat på dem. Tror inte det är någon risk alls att de glider ifrån varandra. Tvärtom får de möjlighet att skaffa andra kompisar, att utvecklas självständigt, att få lite olika dagar mm. De har ju varandra efter dagis och helger.

    Har också tänkt att det blir bättre förutsättningar att utveckas som individer. Är lite rädd för att de alltid kommer att ses som en enhet trots att vi aldrig klär dem lika.
    PoL skrev 2015-03-06 04:53:57 följande:
    Jag hade definitivt testat att låta dom vara på olika avdelningar smile1.gif

    Du har rätt, testa kan man ju göra. Inget är hugget i sten, funkar det inte bra får de gå på samma avd igen
    L i n n skrev 2015-03-06 06:53:08 följande:
    Jag har tvåäggstvilligar som mer eller mindre umgicks 24/7.
    De har alltid gått på samma förskola/avdelning och precis som dina (och säkert även andra syskon) så bråkade de en hel del.
    Så när de började förskoleklass valde jag att sära på dem.

    För oss blev det ingen skillnad, jag märkte ingen förändring.
    Så inför skolstarten när vi fick klasslistorna hemskickade såg jag att de hamnat i samma klass och jag valde då att inte ändra det.

    Nu funkar de fint tillsammans!
    Hm, så det blev ingen skillnad? Förstår att ni lät de gå tillsammans sen igen, fanns ju ingen anledning att krångla till det då :) Kul att de funkar bra tillsammans, det är det man vill.
    Lena skrev 2015-03-06 07:06:23 följande:
    Har ni provat att personalen placerar dem i olika gruppen när barnen delas upp i mindre grupper?
    Jo, de brukar dela på dem. Om en går ut så är den andra kvar inne etc (med andra barn).

  • Äldre 6 Mar 13:50
    #7

    Jag tycker absolut inte att ni skall sära på dem. Jag är tvilling själv och har alltid haft och har fortfarande en stor trygghet i min tvillingsyster. Skulle absolut inte vilja vara utan det bandet.

    Vi har bråkat mycket i perioder, både som barn och vuxna, men har alltid hittat tillbaka till varandra. Vi har kunnat ha olika kompisar och är idag båda gifta och har barn och lever helt olika liv. Ändå har vi kvar den där särskilda relationen som ingen annan jag träffat har med sina syskon eller vänner.

  • modsey
    Äldre 20 Mar 23:43
    #8

    det är emot all modern forskning som finns med tvillingar att sära dem!!!!
    Det är lika illa som att ta ett litet barn i från sin mamma för tidigt säger en forskare jag läst en artikel om .
    Har själv enäggstvillingar och jag skulle aldrig ta i från dem den unika tryggheten barnen har med varandra. Att däremot göra saker då och då själva med dem, hemma och i skolan ( dagis) är en annan sak. Vi har haft våra i samma klass men några gånger i veckan delas ju den stora gruppen in i  mindre grupper och där har de varsin grupp.
    Du vet att det finns forskning som visat att tvillingar har mindre frekvens av psykisk ohälsa än enlingar.
    rent spontant känner jag att det kan bero på den unika trygghet de har i livet!

  • Äldre 1 Apr 15:13
    #9
    modsey skrev 2015-03-20 23:43:14 följande:

    det är emot all modern forskning som finns med tvillingar att sära dem!!!!

    Det är lika illa som att ta ett litet barn i från sin mamma för tidigt säger en forskare jag läst en artikel om .

    Har själv enäggstvillingar och jag skulle aldrig ta i från dem den unika tryggheten barnen har med varandra. Att däremot göra saker då och då själva med dem, hemma och i skolan ( dagis) är en annan sak. Vi har haft våra i samma klass men några gånger i veckan delas ju den stora gruppen in i  mindre grupper och där har de varsin grupp.

    Du vet att det finns forskning som visat att tvillingar har mindre frekvens av psykisk ohälsa än enlingar.

    rent spontant känner jag att det kan bero på den unika trygghet de har i livet!


    Intressant, har du nån länk till artikeln eller forskningen som du hänvisar till? Om det bara finns två avdelningar/klasser känns det ju väldigt orättvist för den som måste lämna sin avdelning/klass och sina kompisar när den andra får gå kvar. Men det är också väldigt tråkigt när de hela tiden jämför sig med varann och blir ledsna över vem som kan nåt bättre som de tycker eller vem som är mer populär osv. Är det ingen fara med detta ständiga jämförande eller finns det bättre sätt att komma ifrån det?
  • modsey
    Äldre 1 Apr 20:28
    #10
    nokla skrev 2015-04-01 15:13:09 följande:
    Intressant, har du nån länk till artikeln eller forskningen som du hänvisar till? Om det bara finns två avdelningar/klasser känns det ju väldigt orättvist för den som måste lämna sin avdelning/klass och sina kompisar när den andra får gå kvar. Men det är också väldigt tråkigt när de hela tiden jämför sig med varann och blir ledsna över vem som kan nåt bättre som de tycker eller vem som är mer populär osv. Är det ingen fara med detta ständiga jämförande eller finns det bättre sätt att komma ifrån det?
    det finns säkert om man googlar, vet att jag länkat tidigare och någon annan med i någon tvillingtråd här på familjeliv.
    Det ständiga jämförandet vet jag inte om jag känner igen från mina tvillingar. Vi kör med mantrat att man kan och gör olika saker på olika vis fast man är tvillingar.
    I bland lär sig x något först av dem nästa gång är det y;s tur att lära sig något snabbare.
    Ingen stor sak men kanske måste man både som förälder här och som pedagog vara lite på här. När de växt upp har jag exempelvis aldrig tagit den lätta vägen med när något ska göras...som ex påklädning och ingen som vill och låta dem tävla om vem som är snabbast och liknande.
    De har fått tävla mot mig eller storebror i stället Flört 
  • Äldre 1 Apr 21:21
    #11

    Tack för era synpunkter! Hade gärna sett att fler svarade
    Tycker det är riktigt svårt... har som sagt alltid varit emot att sära på tvillingar så vi får se vad som händer i höst.

  • modsey
    Äldre 1 Apr 21:36
    #12

    ca tre minuter in i programmet...www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon
    dela inte på dem är denna psykologs råd.

  • modsey
    Äldre 1 Apr 21:40
    #13

    Blogginlägg i frågan.
    tvillingforalder.se/tu-delade/

    Lennart Björklund brukar föreläsa om syskon och tvillingar, han är helt emot att slentrianmässigt dela på dem. I synnerhet så tidigt som dina barn TS
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4368295

  • Äldre 2 Apr 10:17
    #14
    modsey skrev 2015-04-01 20:28:17 följande:

    det finns säkert om man googlar, vet att jag länkat tidigare och någon annan med i någon tvillingtråd här på familjeliv.

    Det ständiga jämförandet vet jag inte om jag känner igen från mina tvillingar. Vi kör med mantrat att man kan och gör olika saker på olika vis fast man är tvillingar.

    I bland lär sig x något först av dem nästa gång är det y;s tur att lära sig något snabbare.

    Ingen stor sak men kanske måste man både som förälder här och som pedagog vara lite på här. När de växt upp har jag exempelvis aldrig tagit den lätta vägen med när något ska göras...som ex påklädning och ingen som vill och låta dem tävla om vem som är snabbast och liknande.

    De har fått tävla mot mig eller storebror i stället  


    Nej jämförandet har säkert inte att göra med att de är tvillingar, men nu när de är det så har de ju alltid varann att jämföra med. De gör ju alltid samma saker, samma klass, samma aktiviteter efter skoltid, samma kompisar. Samtidigt vill de vara tillsammans så det är nog rätt att de får vara det.

    Jämförandet finns ju också med andra och övriga syskon, vem kan bäst, gör först, får mest, är mest älskad osv. Det är mina bonusbarn. Nu har vi ett tvillingpar till som bara är bebisar än så funderade på vad man skulle kunna tänka på redan från början för att inte hamna i samma jämförandesituation igen, men som du säger det har säkert att göra med andra saker än att de är just tvillingar. Tack för länkarna!
  • Äldre 2 Apr 10:27
    #15
    ride the lightning skrev 2015-04-01 21:21:58 följande:

    Tack för era synpunkter! Hade gärna sett att fler svarade

    Tycker det är riktigt svårt... har som sagt alltid varit emot att sära på tvillingar så vi får se vad som händer i höst.


    Ursäkta att jag frågar i din tråd, jag hade ju inget råd bara lite samma frågeställning. Jag tycker det känns som bäst att låta dem gå tillsammans efter att ha läst vad de andra skriver i tråden. Hur många avdelningar har ni på förskolan, skulle en behöva byta och den andra gå kvar om ni valde att sära på dem? Tänker att det blir synd om den som blir av med både sitt syskon och kompisarna, men om båda byter avdelning blir det ju iofs synd om båda...
  • Äldre 8 Apr 20:52
    #16

    Hm... de får nog gå kvar tillsammans

    nokla: Det är helt ok, bara att fråga på :) De kommer att flytta upp från småbarnsavd till syskonavd i höst så ingen av dem är kvar på sin vanliga avd oavsett. Ska på utvecklingssamtal snart, kan bli intressant att höra vad pedagogerna har att säga även om det såklart är vi som fattar beslutet.

  • Äldre 8 Apr 20:53
    #17

    Tack för bra länkar, Modsey!

Svar på tråden Sära på dem eller ej?