• Flärpen

Någon som har varit i Prag?

Vad kan man göra i Prag? Ska dit själv i slutet av mars men har egentligen ingen aning om vad man gör där. Gå på zoo har jag tänkt göra men längre än så har jag inte kommit.
    Vad jag har förstått är det ganska billigt i Prag, stämmer det? 

Tar tacksamt emot alla tips och råd ni har! Glad

• Svar på tråden Någon som har varit i Prag?
  • Filip1990
    Flärpen skrev 2015-03-06 16:33:45 följande:

Vad kan man göra i Prag? Ska dit själv i slutet av mars men har egentligen ingen aning om vad man gör där. Gå på zoo har jag tänkt göra men längre än så har jag inte kommit.
    Vad jag har förstått är det ganska billigt i Prag, stämmer det? 

Tar tacksamt emot alla tips och råd ni har! Glad

Tjeckien ligger hyfsat billigt prismässigt. Betydligt billigare än västeuropa, men dyrare en t.ex. Ungern och Serbien.

Vad man gör i Prag? Först och främst: Promenera. Gå omkring i gamla stan, gå in i kyrkor (det finns MÅNGA), titta på husen.

Gå över Karlsbron (och läsa på om den Svenska historien) och promenera upp till slottet.

En favoritgrej jag har är en långa Bob-banan. Det är riktigt skojigt och den har hög kvalitet. Nås snabbt med buss.

www.bobovadraha.cz/lang-eng/

www.tripadvisor.se/Attraction_Review-g274707-d2080058-Reviews-Bobsleigh_Track_Restaurant-Prague_Bohemia.html

Ett annat tips är att ta en guidad tur, t.ex. Prague underground tour som berättar om denna häftiga stad som till stor del faktiskt ligger under jord.

• pica pica

Prag är en promenadvänlig stad! När vi har varit där så har det blivit en del besök på museum, det finns ganska många sådana i Prag, allt från tortyrmuseum till sexmuseum och alkemistmuseum. Man kan gå med i olika stadsvandringar med guide om man gillar sånt, spökvandringar, eller båtturer på floden. Finns många härliga restauranger, speciellt de mer inhemska. Det är ganska billigt att leva i Prag och hotell med bra standard kostar inte så mycket alls. 

• Flärpen
    Filip1990 skrev 2015-03-06 16:46:54 följande:

Tjeckien ligger hyfsat billigt prismässigt. Betydligt billigare än västeuropa, men dyrare en t.ex. Ungern och Serbien.

Vad man gör i Prag? Först och främst: Promenera. Gå omkring i gamla stan, gå in i kyrkor (det finns MÅNGA), titta på husen.

Gå över Karlsbron (och läsa på om den Svenska historien) och promenera upp till slottet.

En favoritgrej jag har är en långa Bob-banan. Det är riktigt skojigt och den har hög kvalitet. Nås snabbt med buss.

www.bobovadraha.cz/lang-eng/

www.tripadvisor.se/Attraction_Review-g274707-...

Ett annat tips är att ta en guidad tur, t.ex. Prague underground tour som berättar om denna häftiga stad som till stor del faktiskt ligger under jord.

Tack så jättemycket, bra tips!
  • Flärpen
    pica pica skrev 2015-03-06 17:04:19 följande:
    Prag är en promenadvänlig stad! När vi har varit där så har det blivit en del besök på museum, det finns ganska många sådana i Prag, allt från tortyrmuseum till sexmuseum och alkemistmuseum. Man kan gå med i olika stadsvandringar med guide om man gillar sånt, spökvandringar, eller båtturer på floden. Finns många härliga restauranger, speciellt de mer inhemska. Det är ganska billigt att leva i Prag och hotell med bra standard kostar inte så mycket alls. 
    Tack! Museum låter intressant, ska kolla upp det!

Vet du om det finns någon natur i närheten? Kommer bo ganska centralt.
  • Jag är bara jag

Bara gå runt ger mycket för det är väldigt vackert. Gamla sta´n är ju bäst med stora gamla torget och "allt" man behöver se nära till. Allt är billigt om än inte nu längre en tredjedel så dyrt-var det för nåt år sen. Jag tror nationalmuseum fortfarande är stängt tyvärr,det skulle vara stängt två år. Men finns mycket annat. 2 stora gallerior centralt med bl.a Hennes.  Pariszka-gatan med de riktigt fina/dyra affärerna som Gucci,Cartier m.m. En stor chokladaffär/chokladmuseum bredvid gamla torget. Gamla delen av centralstationen är väldigt vacker. Nackdelen med Tjeckien är att "alla" röker och vi har endast hittat en enda rökfri restaurant. Se upp med taxibilarna! De tar hutlöst överbetalt om man inte vet vad det bör kosta. Bäst är AAA-taxi.  Engelska funkar nästan överallt,i alla fall i Prag och bland de yngre.

• Jag är bara jag
    Flärpen skrev 2015-03-06 17:10:09 följande:
    Tack! Museum låter intressant, ska kolla upp det!

Vet du om det finns någon natur i närheten? Kommer bo ganska centralt.
    Inte direkt,några små grönområden/småparker här och där.
Svar på tråden Någon som har varit i Prag?