• Amanda84

Hur inreda barnanpassad balkong?

Jag skrev en tråd här på FL om det här för ett år sedan men i en annan forumdel och fick då inte några direkta svar så jag tänkte att jag skulle prova här under kategorin heminredning istället.

Till sonens rum har vi en balkong som idag är helt oanvänd och oinredd. Eftersom vi har ytterligare en balkong som vi använder mycket, så är tanken att balkongen vid sonens rum ska bli som en "utomhusdel" av hans rum och helt lekvänlig.

Balkongen är ca 2x3 meter och har betonggolv. Vi har inga grannar under oss och ca 1,5 meter till marken så att risken att någon går under balkongen och får eventuellt nedfallande leksaker i huvudet är minimal. Grannarna har sin balkong ovanför sonens så deras balkong fungerar som ett "tak". Det regnar bara in på balkongen om det blåser riktigt kraftigt vilket det nästan aldrig gör här.

Jag tänker ställa en sandlåda på 1x1 meter där.

Jag har inga gröna fingrar och vill därför inte ha så mycket växtlighet. Det enda jag kan tänka mig är att kanske tillsammans med sonen så lite grönsaker i en balkonglåda som vi hänger på räcket eller liknande. Det är de enda idéer jag har för tillfället.

Är det någon som har idéer kring hur jag kan göra balkongen lekvänlig och rolig? Jag vill att balkongen ska inbjuda till lek och egga fantasin. Jag vill alltså så långt det går undvika konceptet "vuxenbalkong med loungemöbler i konstrotting."

• Svar på tråden Hur inreda barnanpassad balkong?
  • J Hanna

Kanske en rutschkana ner i sandlådan? Ett litet tält? Eller någon form av sänghimmel fäst i taket över och blir som en koja? Kanske även behövs en liten plats till stövlar och jacka så inte all sand följer med in? Någon form av vattenlek? Där man kan bygga vattenbanor och experimentera lite? :)

• Amanda84
    J Hanna skrev 2015-03-06 23:44:02 följande:

Kanske en rutschkana ner i sandlådan? Ett litet tält? Eller någon form av sänghimmel fäst i taket över och blir som en koja? Kanske även behövs en liten plats till stövlar och jacka så inte all sand följer med in? Någon form av vattenlek? Där man kan bygga vattenbanor och experimentera lite? :)

Tack för dina tips!

En sänghimmel eller liknande kan ju vara jätteskoj! Bra idé med rutschkanan också. Jag måste bara se till att det är praktiskt möjligt och utan risk att komma för nära balkongräcket när man sitter högst upp på rutschkanan.

Dörrmatta, skoställ och avhängningsmöjligheter innanför balkongdörren har jag redan tänkt på. Glad
  • Donum

Hängmatta?

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Aniiee

Är den frihängande? Sand väger en del.... Dessutom känns det som att det kommer bli massor av extrastädning i sonens rum om han får springa mellan egen balkong och sandlåda och in i rummet. Som upplagt för problem, faktiskt. Han kommer ha roligt i sandlådan och du kommer bli "jobbiga mamma som tjatar om att inte sanda ner så mycket och klagar om städning"

Är den glasad? Kan ni få den glasad/kan ni glasa in den? Min (väldigt ringa) erfarenhet av barn och balkonger är att de är mycket populärare när de är "rummmmiga" som lillungen säger (drar långt på m:et). 

Lägg trätrall på balkongen. Finns helt ok på IKEA. Om ni vill ha utekänsla så fuskgräs, ett litet tält, ett fikusträd eller något annat lättskött trädigt som inte är för tungt. En eller ett par puffar där ni/han och en kompis kan sitta och läsa, skriva, spela, läsa läxor eller whatever, en låda att så rädisor i, och någon vattenlek.

Så här på natten. Kanske kan föreslå mer imorgon....

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
Svar på tråden Hur inreda barnanpassad balkong?