• SweetJune

Hur många dagar och tim per vecka vid förskolelärare (1 1/2 år)

Hej,

Vår son kommer börja förskolan till hösten och då är han ca 1 1/2 år. Jag har flexibla arbetstider och kan styra en del själv men min man jobbar 7.00-15.30 mån-fre men kommer gå ner till 75 % alt 80 % och tanken är att hämta kanske en dag och vara hemma en dag i veckan förutom helgen då.

Jag kommer alltid lämna.

Hur många dagar per vecka och antal timmar skulle ni rekommendera oss?

Vilka 2 dagar per vecka förutom helgen är bra att vara hemma? Vi tänkte kanske förskola tis-tors 9-14. Eller är det bättre att ta andra dagar då det blir 4 dagar hemma i rad och sen 3 dagar förskola.

Tacksam för råd/tips.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-07 14:12
    Ska stå förskolestart i rubriken och inte förskolelärare.

• Svar på tråden Hur många dagar och tim per vecka vid förskolelärare (1 1/2 år)
  • Almina

Jag tycker att det beror lite på hur rutinerna ser ut på förskolan. På vår förskola har de "aktiviteter" mellan 9-11, så det passar bra att lämna senast kl 9. Sen äter de vid 11 och efter det sover de. Vår son sov till ca 14, så då hämtade vi honom. Vi tyckte det var lagom långa dagar i början, med två timmars lek/aktivitet och sen lunch och sömn.

En period hade vi sonen på förskolan 9-12, men då blev det att han ändå sov när vi kom hem, så det gav oss ju egentlgen inte mer tid tillsammans med sonen!

Gällande dagar hemma så vet jag inte vilket som är bäst. Vi har haft som minst fyra dagars förskola i veckan och då tog vi den extra lediga dagen i anslutning till helgen. Ni kanske får prova er fram lite. Ibland kan fredagar vara en lugn dag på förskolan då många är lediga. Det kanske kan vara skönt för barnet att vara där då i så fall. Barnet kan ju gå tex onsdag till fredag. Varannan dag skulle man ju också kunna prova, men det känns som att det eventuellt blir mer rörigt för både er och barnet!

• LiaSthlm

Kolla med förskolan hur deras dagar ser ut. Måndagar brukar ofta vara mest röriga efter helgen så få kan det vara skönt att vara hemma, fredagar brukar en del vara lediga och inga aktiviteter genomföras.

Om det var jag skulle jag varit ledig måndag och fredag. Men låta honom gå över mellanmålet de andra dagarna så han kan den rutinen också. Kanske tisdag-torsdag

9-15.

Jag arbetar själv på förskola.

• Anonym (Hej!)

Min son har alltid gått på förskola tisdag-torsdag, 9-14. Det är optimalt, anser jag. Långhelgen man får tillsammans är underbar!

För min son har det aldrig varit några problem att komma tillbaka till förskolan efter ledighet.

• SweetJune

Tack för era svar. Ska absolut höra med förskolan när de brukar sova, men lutar åt att det blir tis-tors kl 9-14, ibland 15.

• Natulcien
    SweetJune skrev 2015-03-07 14:11:48 följande:

Tack för era svar. Ska absolut höra med förskolan när de brukar sova, men lutar åt att det blir tis-tors kl 9-14, ibland 15.

Låter alldeles lagom! 15 timmar räcker mer än väl till en sån liten.
    Vår son började förskola när han var 2 år och gick just tis-tors, fast 8:30-13:30, d.v.s. 15 tim/v. Och så gick han tills han var 3,5 år ungefär. Optimalt! Vi fick mycket tid tillsammans och han fick leka av sig lite lagom. Glad
Svar på tråden Hur många dagar och tim per vecka vid förskolelärare (1 1/2 år)