sagofröken skrev 2015-03-07 08:26:07 följande:
Ni som fick karpaltunnelsyndrom (och/eller morbus de quervain) första graviditetn - fick ni det också andra?
Om ni fick samma syndrom igen, började det samma tid, blev det värre eller lindrigare? Vad hjälpte för er - ortopediska skenor, operation, injektioner, sjukgymnastik?
Om ni INTE fick samma syndrom igen, vad tror ni det berodde på? En slump eller något ni gjorde annorlunda? Tex viktuppgång, träning, annat arbete?
Jag hade ordentligt karpaltunnelsyndrom under min första graviditet i kombination med morbus de quervain (vilket läkarna inte trodde på förrän efter förlossning när KPS försvann men morbus de quervain var kvar och blev allt värre).
Nu är jag bara i vecka 15 och har redan börjat känna domningar i fingrarna på morgnarna... Förra gången hade jag ingen aning om vad det var och sökte hjälp sent. Nu vill jag gärna förebygga att det blir så illa igen om det är möjligt!
Tacksam för svar!
Jag hade morbus de quervain innan jag blev gravid med första barnet. Opererades och medans jag var sjukskriven blev jag gravid med första barnet.
Kom inte ihåg när det började, men denna hemska smärta och de hemska domningarna jag fick under graviditeten önskar jag ingen annan. Jag hade fått opereras för karpaltunnel om jag ville, men jag stod ut på nåt sätt för att se om det försvann efter jag fött. Jag kunde knappt hålla en mugg, inte öppna ett juice paket...smärtan på natten...usch.
Det mesta försvann rätt så direkt efter jag fött sonen, men känseln i fingertopparna kom inte tillbaka på flera månader.
Jag var jätte orolig att det skulle upprepas i andra graviditeten. Fast även om andra sonen var nästan 1 kg större, så återkom aldrig problemen. Jag samlade aldrig på mig vatten på samma sätt, utan allt hamnade på magen. Så underbart.
Gjorde inget annorlunda.
Vägde innan första graviditeten 48 kg, i slutet 63 om jag inte minns fel.
Vad jag vägde innan andra kom jag inte ihåg, men 54 kanske...gick upp 12 kg med andra.
Så det handlade om hur vattnet samlades och tryckte på nerverna.