• sagofröken

Karpaltunnelsyndrom första graviditeten - hur gick andra?

Ni som fick karpaltunnelsyndrom (och/eller morbus de quervain) första graviditetn - fick ni det också andra? 

Om ni fick samma syndrom igen, började det samma tid, blev det värre eller lindrigare? Vad hjälpte för er - ortopediska skenor, operation, injektioner, sjukgymnastik?

Om ni INTE fick samma syndrom igen, vad tror ni det berodde på? En slump eller något ni gjorde annorlunda? Tex viktuppgång, träning, annat arbete?

Jag hade ordentligt karpaltunnelsyndrom under min första graviditet i kombination med morbus de quervain (vilket läkarna inte trodde på förrän efter förlossning när KPS försvann men morbus de quervain var kvar och blev allt värre).

Nu är jag bara i vecka 15 och har redan börjat känna domningar i fingrarna på morgnarna... Förra gången hade jag ingen aning om vad det var och sökte hjälp sent. Nu vill jag gärna förebygga att det blir så illa igen om det är möjligt! 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom första graviditeten - hur gick andra?
  • Sunna01

Jag hade det i förra, dock inte så tidigt utan först från ca v.32 och framåt.. Jag tror att värmen spelade in i mitt fall, var höggravid under sommaren, som det året dessutom var extremt varm. Nu är jag höggravid igen och har inte haft några problem alls. Men däremot andra problem som jag inte hade sist, som t.ex. foglossning. Är det inte det ena så är det andra.. :)

• Kgb777

Hej! Jag hade det i första, fick ha handskar, men hade det inte alls i min andra graviditet. Vet inte vad det berodde på, var höggravid under sommaren den första och på vintern den andra. Kanske berodde på det att det var så varmt så man blev svullnare. Är nu gravid en tredje gång vi får se hur det går nu.

• sagofröken

Jag var höggravid på vintern, och svullnade ändå vansinnigt mycket men hade ont i händerna från vecka 25 eller nåt utan att veta vad det var förrän efter vecka 33 typ. 

Då låter det som att det GÅR att komma undan andra gången! Alltid något :) Jag hoppas så klart att det jag känner nu är inbillning/oro men tror jag ska börja sova med handskar snart ändå.

Gick ni lika mkt upp i vikt båda gångerna?

• Sunna01

Nej, jag har gått upp lite mindre den här gången (än så länge). Tror det beror dels på att jag samlade på mig mer vätska sist och dels på att min startvikt var högre den här gången (fortfarande några babykilon kvar sen sist). Jag hade väldiga problem med sura uppstötningar sist också, men har bara haft det någon enstaka gång nu. Konstigt att det kan skilja sig så mycket, varje graviditet är verkligen unik. Så, ja, det finns hopp att du slipper! :)

• Kgb777

Vägde mycket mer andra gången och hade mkt större mage andra gången så det kan inte bero på det

• Oväsen

Jag hade karpaltunnelsyndromet med ettan och fick ha skenor. Hade inga besvär med tvåan och inga hittills med trean (är i v 30). Kan inte se att det är nåt annorlunda jag gjort under andra och tredje graviditeten.

• GrönaDruvan
    sagofröken skrev 2015-03-07 08:26:07 följande:

Ni som fick karpaltunnelsyndrom (och/eller morbus de quervain) första graviditetn - fick ni det också andra? 

Om ni fick samma syndrom igen, började det samma tid, blev det värre eller lindrigare? Vad hjälpte för er - ortopediska skenor, operation, injektioner, sjukgymnastik?

Om ni INTE fick samma syndrom igen, vad tror ni det berodde på? En slump eller något ni gjorde annorlunda? Tex viktuppgång, träning, annat arbete?

Jag hade ordentligt karpaltunnelsyndrom under min första graviditet i kombination med morbus de quervain (vilket läkarna inte trodde på förrän efter förlossning när KPS försvann men morbus de quervain var kvar och blev allt värre).

Nu är jag bara i vecka 15 och har redan börjat känna domningar i fingrarna på morgnarna... Förra gången hade jag ingen aning om vad det var och sökte hjälp sent. Nu vill jag gärna förebygga att det blir så illa igen om det är möjligt! 

Tacksam för svar!

Jag hade morbus de quervain innan jag blev gravid med första barnet. Opererades och medans jag var sjukskriven blev jag gravid med första barnet.

Kom inte ihåg när det började, men denna hemska smärta och de hemska domningarna jag fick under graviditeten önskar jag ingen annan. Jag hade fått opereras för karpaltunnel om jag ville, men jag stod ut på nåt sätt för att se om det försvann efter jag fött. Jag kunde knappt hålla en mugg, inte öppna ett juice paket...smärtan på natten...usch.

Det mesta försvann rätt så direkt efter jag fött sonen, men känseln i fingertopparna kom inte tillbaka på flera månader.

Jag var jätte orolig att det skulle upprepas i andra graviditeten. Fast även om andra sonen var nästan 1 kg större, så återkom aldrig problemen. Jag samlade aldrig på mig vatten på samma sätt, utan allt hamnade på magen. Så underbart.

Gjorde inget annorlunda.

Vägde innan första graviditeten 48 kg, i slutet 63 om jag inte minns fel.

Vad jag vägde innan andra kom jag inte ihåg, men 54 kanske...gick upp 12 kg med andra.

Så det handlade om hur vattnet samlades och tryckte på nerverna.
  • sagofröken

Åh GrönaDuvan, hoppas det blir likadant för mig! De där smärtorna var verkligen för jävliga.

Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom första graviditeten - hur gick andra?