• leg4

Varför har vi så låga straff för våldtäktsmän och pedofiler

Okej, mina andra trådar är ju lite oseriösa, men nu har jag en viktig sak jag vill ta upp.

Jag blir verkligen helt försummad när jag läser om pedofiler och våldtäktsmän som förgriper sig på barn och sedan döms till löjligt låga straff, ca. 2-4 år i fängelse. Läste t.ex. om en präst som hade våldtagit en 14-årig pojke vid flera tillfällen och han fick 2, 5 års fängelse.

Hur fan nan man ge så låga straff när man förstör någon annan människas liv på det sättet? Våldtäkt är enligt mig bland det vidrigaste brott som finns.

• Svar på tråden Varför har vi så låga straff för våldtäktsmän och pedofiler
  • Erizajo

Alla straff i Sverige är ju sjukt låga! Med och våldtäkt och sånt borde ju vara livstid dvs tills personen dör!

• Radiobil

Finns en brandman inom räddningstjänst syd som hjälpte till vid en våldtäkt. Han sparkade kvinnans pojkvän och hindrade pojkvännen från att hjälpa kvinnan, medan brandmannens polare körde in fingret i rumpan på kvinnan innan de därefter stal offrens saker.

Straff för brandmannen: skyddstillsyn och inkvoterad som brandman (utan utbildningen Skydd mot olyckor)

Grattis alla de som är kollegor på räddningstjänst syd.

• Anonym (ann)

Ska vi höja straffen bara för att?
    Om vi skulle göra det vad skulle vi tjäna på det?

• Anonym (M)

Sexförbrytare verkar inte ändra på sig, så jag håller med om inlåsning så länge som möjligt.(när det gäller andra brott så är det kontraproduktivt att låsa in folk för länge).

• Radiobil
    Anonym (ann) skrev 2015-03-07 17:17:15 följande:

Ska vi höja straffen bara för att?
    Om vi skulle göra det vad skulle vi tjäna på det?

Hade de två araberna från Malmö som misshandlade egenföretagaren i Helsingborg fortfarande suttit i fängelse skulle hans och sin brors bilfirma inte ha brunnit tre gånger.
    Priset för att ha dessa två varelser till människor inlåsta hade kostat mindre än kostnaden för tre bränder.
  • Anonym (ann)
    Anonym (M) skrev 2015-03-07 17:23:10 följande:

Sexförbrytare verkar inte ändra på sig, så jag håller med om inlåsning så länge som möjligt.(när det gäller andra brott så är det kontraproduktivt att låsa in folk för länge).

Källa?
  • Anonym (ann)
    Radiobil skrev 2015-03-07 17:24:01 följande:
    Hade de två araberna från Malmö som misshandlade egenföretagaren i Helsingborg fortfarande suttit i fängelse skulle hans och sin brors bilfirma inte ha brunnit tre gånger.
    Priset för att ha dessa två varelser till människor inlåsta hade kostat mindre än kostnaden för tre bränder.
    Nu använder specifika fall som exempel och använder dessutom känsloargument, inte särskilt bra. Jag vet ingen forskning som visar att hårdare straff leder till mindre brott.
  • Anonym (M)
    Anonym (ann) skrev 2015-03-07 17:37:15 följande:
    Källa?
    Vad vill du ha källa på?
  • Anonym (ann)
    Anonym (M) skrev 2015-03-07 17:43:32 följande:
    Vad vill du ha källa på?
    "Sexförbrytare verkar inte ändra på sig"
  • Anonym (M)
    Anonym (ann) skrev 2015-03-07 17:44:25 följande:
    "Sexförbrytare verkar inte ändra på sig"
    Hittar ingen bra faktiskt. Du tror på motsatsen?
Svar på tråden Varför har vi så låga straff för våldtäktsmän och pedofiler