• Anonym (anna)

    Resa med sjukpenning

    Har en resa bokad och betald sedan länge.
    Jag har blivit sjuk och kommer vara det när resan är planerad.

    Jag undrar: Har skickat in ansökan om o få resa och behålla sjukpenning, men om jag exempelvis skulle få avslag och väljer att resa ändå. (den går inte avboka)
    Förlorar jag sjukpenningen under dessa dagar då eller för alltid?
    Kan jag byta ut och ta föräldrapenning eller lösa det på något annat sätt? Semesterdagar?

  • Svar på tråden Resa med sjukpenning
  • Försäkringskassan

    Hej

    Här kan vi endast svara på generella frågor.


     


    Du behöver inte ansöka om tillstånd att åka om inte resan påverkar din rehabilitering eller ditt tillfrisknande negativt om du reser till ett EU/EES-land eller Schweiz.


     


    Men om du åker till ett land som inte tillhör EU/EES eller Schweiz ska du ansöka innan du reser för att behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen.


     


    Behöver du ett beslut så är det bästa att ta direktkontakt men en handläggare eller ringa Kundcenter så meddelar vi handläggaren att du önskar kontakt och om du vill bli uppringd.


    Handläggaren kan då ringa upp dej inom två arbetsdagar.


     


    Hälsningar


    Felix, handläggare

  • Anonym (anna)

    Men om resan är precis under arbetsträning då?
    Jag hade skulle haft semester under denna period, men så blev jag sjuk.

    Jag kommer till 99% bli nekad sjukpenning eftersom jag ska rehabiliteras då. Hur löser jag det på bästa sett?
    Resan är betald sedan länge, eftersom jag va beviljad semester den perioden.

    Kan jag resa och avstå sjukpenning under dessa 2 veckor eller kan jag ta f-penning? Eller hur löser jag detta bäst?

  • Försäkringskassan

    Hej,

    På FamiljeLiv kan vi endast svara på generella frågor som gäller sjukförsäkringen. Dina frågor gäller ditt enskilda ärende och vi har inte möjlighet att besvara dom här eftersom det finns många följd frågor.

    Generellt har man rätt att få sjukpenning samtidigt som man har semester. Semesterperioden anses vara inarbetad tid, från en tidigare tid, då man var frisk.


    Du är välkommen att ta kontakt med Kundcenter på telefonnummer
    0771-524  524.

    Vi har öppet:
    Måndag - Fredag 8-21
    Lördag 8-15
    Söndag 15-21.

    Hälsningar
    James, handläggare

Svar på tråden Resa med sjukpenning