• Anonym (Pappan)

    Kan mamma eller mormor vabba vid op?

    Jag (pappa) är föräldraledig och hemma med vårt barn.

    Nu ska jag operera ögonen (förbättra synen, eget val alltså)

    Frågor

    1. Under operationsdagen är jag borta hela dagen.

    Jag är alltså föräldrarledig denna dag.

    Kan barnets mamma vabba denna dag?

    Kan mormor tex vabba?

    2. Dag 2-5 kommer jag troligen vara medtagen och kommer inte kunna ta hand om barnet.

    Kan mamman vabba?

    Kan mormor vabba om vi föredrar det?

  • Svar på tråden Kan mamma eller mormor vabba vid op?
  • Försäkringskassan

    Hej


    Generellt gäller att om ordinarie vårdare pga egen sjukdom / egen smitta inte kan vårda sitt barn så kan man ansöka om tillfällig föräldrapenning (VAB) för barn som är mellan 8 månader -- dagen innan 12 år. En förutsättning är att den andra föräldern skulle ha arbetat eller om den andra föräldern väljer att arbeta kan den överlåta sin rätt till en annan person som i sin tur avstår sitt arbete.


     


    Man ska även i så fall ta bort föräldrapenningen. Vid sjukdom mer än 7 dagar behövs ett läkarintyg.


     


    Om barnet är under 8 månader kan den andra föräldern ta ut föräldrapenning. Den kan dock inte överlåtas till ex mormor.


     


    Hälsningar


    Robin, handläggare

  • Anonym (Pappan)

    Tack för svar.

    Tacksam om du kunde svara på följdfrågorna och gärna alla frågor denna gång.

    1. Det gör ingen skillnad om jag råkar bli sjuk som jag förstås inte kan påverka eller om det är ngt som jag väljer själv. Som i mitt fall då jag köper en ögonoperation?

    Ett annat exempel kunde ju vara estetisk skönhetsoperation, samma sak?

    2. Kan jag ta in någon som vabbar både första dagen som är själva operationsdagen också?

    3.Du skriver också att man ska ta bort föräldrapenningen, exakt hur gör man det?

    4. Det är inga negativa effekter i att först vara fledig ett tag, sen några dgr sjukskrivning och sen fortsätta fledighet?

    Det kanske är vanligt?

  • Försäkringskassan

    Hej!

    1 och 2. Generellt gäller att om du är sjuk/inlagd på sjukhus/opereras och därför inte kan ta hand om barnet så kan någon annan vabba under den tiden. Det gäller både operationsdagen och dagarna efteråt, om du fortfarande mår dåligt och inte kan ta hand om barnet.

    3. Du gör en sjukanmälan till oss den första dagen, så att föräldrapenningen stoppas. Du kan istället ansöka om sjukpenning. När du tar hand om barnet igen gör du en ny ansökan om föräldrapenning. Allt detta kan du göra på Mina sidor:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/login

    4. Normalt är det ingenting i föräldraledigheten som påverkas av att du är sjukskriven en tid. Det är dock viktigt att komma ihåg att göra en ny ansökan om föräldrapenning för att sätta igång ärendet igen.

    Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Kan mamma eller mormor vabba vid op?