• Anonym (Karin29)

Arbetsbefriad och a-kassa?

Är det någon som har koll på hur det ligger till med a-kassa och om man är arbetsbefriad med lön? När man sen söker a.kassa och har varit arbetsbefriad med bibehållen lön, räknas det då som arbetad tid som berättigar till akassa när man kommit upp i den tiden som krävs?

• Svar på tråden Arbetsbefriad och a-kassa?
  • Anonym (Ja)

Jag ska precis söka A-kassa efter en tid som anställd men arbetsbefriad, och i mitt arbetsintyg står den tid jag varit arbetsbefriad som arbetat tid.

• MikNis

Du kan lämpligen använda den tiden till att söka jobb...

• Anonym (C)

Ja det räknas. Var noga med att anmäla dig på arbförm. redan när din arbetsbefriade period börjar.

• Anonym (Ja)
    Anonym (C) skrev 2015-03-07 18:13:09 följande:

Ja det räknas. Var noga med att anmäla dig på arbförm. redan när din arbetsbefriade period börjar.

Det behövde inte jag göra, eftersom min anställning fortfarande fortsatte under den arbetsbefriade perioden. Om anställningen formellt avslutas och man får ersättning motsvarande uppsägningstiden ska man dock anmäla sig direkt. (Men kommer inte vara berättigad till A-kassa under den tid man fått ersättning för)
  • Anonym (C)
    Anonym (Ja) skrev 2015-03-07 21:34:07 följande:

Det behövde inte jag göra, eftersom min anställning fortfarande fortsatte under den arbetsbefriade perioden. Om anställningen formellt avslutas och man får ersättning motsvarande uppsägningstiden ska man dock anmäla sig direkt. (Men kommer inte vara berättigad till A-kassa under den tid man fått ersättning för)

Till mig sade arbförm att jag behövde anmäla mig på den första arbetsbefriade dahen. Jag var också foftf. anställd. Ännu ett exrmpel på att arbetsförm. har dålig koll..
Svar på tråden Arbetsbefriad och a-kassa?