• Anonym (cocoa)

Kokosolja kokosfett SKILLNAD?

Förutom ena är ekologisk, vad är skillnaden mellan:

• Svar på tråden Kokosolja kokosfett SKILLNAD?
  • Anonym (#####)

Den till vänster är kallpressad och oraffinerad, den till höger är varmpressad och härdad.

• myskmalva

Den övre smakar kokos. Upptäckte jag i julas när jag gjorde ischoklad. Det blev inte alls som jag hade tänkt mig.

• Anonym (cocoa)
    Anonym (#####) skrev 2015-03-07 14:45:19 följande:

Den till vänster är kallpressad och oraffinerad, den till höger är varmpressad och härdad.

ok vad utgör de för skillnader?
    hur fungerar det i mat och hur fungerar det på hud eller i hår?
  • Gnuborg

Oljan i burk (fast jag föredrar cocosa som inte luktar eller smakar kokos) använder jag för matlagning, i topparna på håret som inpackning, smörjer ögonfransarna varje kväll med det och de har verkligen blivit tjockare och längre :).

• Annelie 76
    Anonym (cocoa) skrev 2015-03-07 15:18:30 följande:
    ok vad utgör de för skillnader?
    hur fungerar det i mat och hur fungerar det på hud eller i hår?
    De fungerar likadant både i matlagning och på huden. Men det är som att välja mellan margarin och smör, det ena är konstgjort och vi vet inte vad det gör med kroppen och det andra är nåt vi ätit i hundratals år utan att ta skada.
  • Pentra

Hej! ... Kokos och kokosfett skall helst inte användas i matlagning. I vilket fall så skall de användas så lite som möjligt. Kokosfett är nämligen en utav de vegetabiliska fetter som till största delen innehåller mättade fettsyror, vilket bör undvikas i vår kost. Dessutom så bildar kokosfettet gifter vid uppvärmning, och detta även vid låg uppvärmning. (Palmolja är också en utav de vegetebiliska oljor som innehåller till stösta delen mättade fetter och såkedes heller inte är bra för oss och alltså bör undvikas i vår kost.) ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Pentra
    Annelie 76 skrev 2015-03-07 22:57:49 följande:
    De fungerar likadant både i matlagning och på huden. Men det är som att välja mellan margarin och smör, det ena är konstgjort och vi vet inte vad det gör med kroppen och det andra är nåt vi ätit i hundratals år utan att ta skada.

Menar du att margarin är konstgjort??? Eller? ... /Pentra
  • Aniiee
    Pentra skrev 2015-03-07 23:21:23 följande:

Hej! ... Kokos och kokosfett skall helst inte användas i matlagning. I vilket fall så skall de användas så lite som möjligt. Kokosfett är nämligen en utav de vegetabiliska fetter som till största delen innehåller mättade fettsyror, vilket bör undvikas i vår kost. Dessutom så bildar kokosfettet gifter vid uppvärmning, och detta även vid låg uppvärmning. (Palmolja är också en utav de vegetebiliska oljor som innehåller till stösta delen mättade fetter och såkedes heller inte är bra för oss och alltså bör undvikas i vår kost.) ... Med vänlig hälsning, Pentra

Intressant. Källor på det understrukna? 
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Pentra
    Aniiee skrev 2015-03-07 23:57:54 följande:
    Intressant. Källor på det understrukna? 
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane

Bl.a. ... www.futureofmankind.co.uk/Billy_Meier/Contact_Report_544 www.pritikin.com/your-health/healthy-living/eating-right/1790-is-coconut-oil-bad-for-you.html ... Kokosnötolja, palmolja och transfetter är lika skadliga för hälsan som dioxiner. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Annelie 76
    Pentra skrev 2015-03-08 01:13:15 följande:

Bl.a. ... www.futureofmankind.co.uk/Billy_Meier/Contact_Report_544 www.pritikin.com/your-health/healthy-living/eating-right/1790-is-coconut-oil-bad-for-you.html ... Kokosnötolja, palmolja och transfetter är lika skadliga för hälsan som dioxiner. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    WHO kom för nåt år sen med en rapport om att mättade fetter inte alls är så farliga som de tidigare trott bl.a. orsakar de inte alls hjärt-kärlsjukdomar. De hade då gått igenom en massa av den senaste forskningen. Tyvärr gillar inte svenska Livsmedelsverket vetenskap så de fortsätter hävda att det är farligt men så är alltså inte fallet.

Det är dessutom orimligt, våra reservlager som ska hålla oss vid liv när det är dåliga tider är mättat fett. Hade mättat fett varit farligt hade våra reservlager naturligtvis varit gjorda av nåt annat.
  • Annelie 76
    Pentra skrev 2015-03-07 23:23:51 följande:

Menar du att margarin är konstgjort??? Eller? ... /Pentra
    Margarin är konstgjort. Googla hur de gör så får du se.
  • Aniiee
    Pentra skrev 2015-03-08 01:13:15 följande:

Jag som hade hoppats på lite vetenskapliga studier.... Men då vet jag. Du uttrycker dig, som vanligt, tvärsäkert över saker du inte har koll på.
  • fluu
    Aniiee skrev 2015-03-08 15:11:00 följande:
    Jag som hade hoppats på lite vetenskapliga studier.... Men då vet jag. Du uttrycker dig, som vanligt, tvärsäkert över saker du inte har koll på.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Vincent Q

Det ekologiska kokosfettet innehåller mer mct som är en hälsofrämjande fettsyra. Kokos tål mycket upphettning och är lämpligt i matlagning.

Svar på tråden Kokosolja kokosfett SKILLNAD?