• DenNamnbitne

Vilket namn är finast av Hild-ingarna(inspirationstråd)?

Åter är jag här för att inspirera Solig

Nu är det åtta pojknamn och tolv flicknamn som börjar med namnleden Hild(strid) som är dagens ämne. Vilket är finast(ev. minst fult) och vilket har ni svårast för?

Namnen är av olika vanlighetsgrad från ett utdött namn till ett namn med drygt 7000 bärarinnor. 

Nästa omröstning blir med ett tydligare tema Tomte

Ös på ba

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn är finast av Hild-ingarna(inspirationstråd)?
  • Abbe83

Hilding och Hilda finns på min lista med favoritnamn. Hilding hette mormors bror och mormors mor hette Hilda. 

• fluu

Röstade på underbart kluriga Hildur som låter så rivigt och vackert, men gillar även många andra. Hilda, Hilder, Hildemar, Hilde(flicknamn), Hildrid, Hildebrand och Hilding ligger mig varmt om hjärtat.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Hildeborg var ju coolt med, gillar många namn med -borg, som min mammas andranamn, Frideborg. En Frideborg( eller annan -borg heller för den delen) sätter man sig inte på liksom!

• fluu

Och svårast för då... -bert här igen, Hildebert är nog värst. Har extremt svårt för  -olf-namn också, så Hildolf går bort big time.

• Natulcien

Röstade på Hilde (på en flicka). Väldigt vackert!
    Gillar också Hilda (min farmors namn), Hildur och Hilder.

De längre namnen upplever jag som lite för omständliga; Hildegard, Hildegerd, Hildebrand etc. Inget för mig.
    Undantaget är Hildeborg. Det är ståtligt!

Hild låter för avhugget. Och Hildis/Hildina låter med som smek- eller djurnamn.

• annieh897

Jag gav min röst till ett för mig alldeles nytt namn - Hilde! (pojknamnet) Kan inte minnas att jag nånsin hört det förut varken på pojkar eller flickor, men det var ju riktigt tjusigt :)

Annars gillar jag Hilda. Har svårt för Hildebert (gillar inte namn som innehåller -bert, förutom Albert av någon anledning).

• MrsFreud

Röstade på Hilding, men tyckte Hilde (pojknamn) var riktigt fint också. 

• DenNamnbitne
    Abbe83 skrev 2015-03-08 13:04:17 följande:

Hilding och Hilda finns på min lista med favoritnamn. Hilding hette mormors bror och mormors mor hette Hilda. 

Fint att Hildas son hette Hilding! Tack för din röst!
Svar på tråden Vilket namn är finast av Hild-ingarna(inspirationstråd)?