• felisa

    Efternamn

    Det är mycket möjligt att jag inte har lagt denna tråd på rätt ställe, men jag ger det ett försök.

    Jag är separerad med mitt barns pappa. Mitt barn har sin pappas efternamn och mitt efternamn som mellannamn. Nu ska jag snart gifta mig, och tänker då ta min fästmans efternamn som mitt efternamn. Vad är brukligt, ska min son behålla sitt nuvarande namn eller byta det mellannamn han nu har till mitt framtida nya efternamn?

    Eller bör jag behålla mitt gamla efternamn som mellannamn, så att jag och sonen har samma mellannamn (vilket då alltså är mitt flicknamn). Lite rörigt men jag hoppas att ni förstår.

    Så, vad tycker ni?

  • Svar på tråden Efternamn
  • Grus grus

    Vid namnbyte måste bio-pappan godkänna. Kolla med honom först att det är ok att barnet byter namn. Om det inte är ok, kan du ju behålla ditt namn som mellannamn, eller att du och din blivande man tar ditt efternamn istället.

    För vår del bytte dottern efternamn tillsammans med mig. Din nya man måste också godkänna att ditt barn får hans namn.


    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Nattugghla

    Låt sonen behålla sina nuvarande namn och var beredd att stötta ekonomiskt när och om han vill byta när han blir 18. 

    Själva namnbytet är gratis men ansökan kostade mig 1800 när jag bytte efternamn 2010. 


    Bad parenting raises assholes.
  • Grus grus

    Kostade inte mig någonting när jag bytte namn för två månader sedan.


    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Nattugghla

    Det beror på om namnbytet går via Skatteverket eller Patent- och registreringsverket och återtagande av släknamn går via den senare. Osäker på gränsdragningarna mellan myndigheterna dock.

    PRV tar hur som helst en ansökningsavgift oavsett om bytet går igenom eller inte. 


    Bad parenting raises assholes.
  • Grus grus

    Vi gick via vanlig blankett och ansökte om att få makens efternamn. Kostade ingenting.


    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Nattugghla

    Som sagt. Återtagande om släknamn är inte samma som att ta någons efternamn vid giftermål.


    Bad parenting raises assholes.
  • Grus grus
    Nattugghla skrev 2015-03-08 00:10:25 följande:

    Som sagt. Återtagande om släknamn är inte samma som att ta någons efternamn vid giftermål.


    Oj då missförstod jag. Trodde att hon bara skulle ta makens namn och frågade hur det fungerade med barnets namn, inte att hon skulle ta tillbaka ett gammalt släktnamn. Skyller på att klockan är mycket.
    Mamma, kvinna, fru, förskollärare, genuspedagog
  • Nattugghla

    Hon ska inte ta ett släktnamn. Jag sade bara att jag tyckte att hon skulle låta barnet behålla sina namn och vara beredd att stötta ekonomiskt om det skulle bli aktuellt när barnet blir myndigt. 

    Eventuellt kostar det för barnet att byta, eventuellt inte. Släktnamnet var ett exempel vad det kan kosta. 


    Bad parenting raises assholes.
  • Stockholm08

    Jag föreslår att du behåller ditt efternamn som mellannamn och sedan tar din nya makes efternamn som ditt efternamn.

    Då har du och ditt barn samma mellannamn, du och din make har samma efternamn, samt att ditt barn och barnets far har samma efternamn.

    Då har barnet samma mellannamn som mamma och samma efternamn som pappa.

  • felisa
    Stockholm08 skrev 2015-03-08 09:10:16 följande:

    Jag föreslår att du behåller ditt efternamn som mellannamn och sedan tar din nya makes efternamn som ditt efternamn.

    Då har du och ditt barn samma mellannamn, du och din make har samma efternamn, samt att ditt barn och barnets far har samma efternamn.

    Då har barnet samma mellannamn som mamma och samma efternamn som pappa.


    Ja, jag kommer göra på detta vis, känns smidigast.

    Tack för alla svar. Mitt barn är för litet för att förstå innebörden av efternamn, så det är upp till mig. Jag är säker på att bio-pappan inte hade haft något emot namnbyte, men det känns mest naturligt att jag och min son har samma efternamn som mellannamn, mitt flicknamn som också knyter an till hans morföräldrar som spelar en viktig roll i hans liv.
Svar på tråden Efternamn