• fetfransyska

Kan kroppen läka av Sertralin?

Hej!

Har ätit Sertralin i över ett år mot depression, hälsoångest och utmattningssymptom. I början av behandlingen hade jag de klassiska insättningssymptomen med yrsel, illamående, förhöjd ångest osv. Sen blev jag långsamt bättre. Var efter ett tag mig själv igen.

Nu börjar jag dock må dåligt igen. Har legat på 100 mg sertralin men börjar känns av samma insättningssymptom som när jag började med kuren. Vad tyder detta på? Att jag borde höja dosen ytterligare? Eller är det ett tecken på att kroppen har läkt och inte längre behöver preparatet för att fungera?

Några erfarenheter?

• Svar på tråden Kan kroppen läka av Sertralin?
  • fetfransyska
    Maac skrev 2015-03-08 13:36:53 följande:

Har du gått ner i vikt?

Snarare gått upp i vikt. Har nästan alltid legat på 65 kilo men har i det senaste pendlat mellan 72-75. Har varit hos doktorn och kollat kroppen och allting verkar vara i sin ordning.
  • jenny99

Jag gick upp flera kilo,många kilo av samma medicin.Gick ner det mesta när jag slutade.

• fetfransyska
    jenny99 skrev 2015-03-09 07:46:36 följande:

Jag gick upp flera kilo,många kilo av samma medicin.Gick ner det mesta när jag slutade.

Nej vikten är egentligen inget problem. Det är väl de nytillkomna symptomen som är extremt jobbiga. Du har inte upplevt nåt liknande?
  • jenny99

Jag började må dåligt igen efter 1 1/2 år med sertralin,blev deprimerad och då bytta läkaren till venlafaxin och det var då jag kände att det var inte hållbart.Jag slutade och har varit medicinfri i 2 år.Mår mycket bättre.I ditt fall borde du gå till läkare och prata,ni kommer säkert öka dosen eller byta medicin.

Svar på tråden Kan kroppen läka av Sertralin?