• nyleve

Amstaff?

Är Amstaff en bra familjehund? Är den lättprovocerad? Varför är den förbjuden i Norge? Kan jag köpa en när jag har en dotter på 4 Månader?

• Svar på tråden Amstaff?
  • JcJ

om du ska köpa en sån hund så kolla upp hundfödaren o hundens föräldrar så du får en "bra" hund...dessa hundar behöver oxå en fast hand...+ att du får sysselsätta o träna den...vad hade du tänkt ha den till?

• nyleve

Utställning framförallt förutom sällskap och familjehund.. Eventuellt också spårning..

• ZoZoZ

En AmStaff är ofta en Mycket trevlig familjehund, dock under förutsättning att den stimuleras mentalt dagligen. AmStaff och pit bull är i grund och botten samma ras, dock har am staff mer kommit att avlats med exteriöra mål, p g a att den tyvärr mer och mer kommit att ställas ut. Jag anser Inte att am staff är en hund som lämpar sig för den inbitet utställningsintresserade! Vidare lämpar den sig Inte till en vad beträffar hund oerfaren ägare!

I vissa hänseenden/fall är en RENRASIG väl genomtänkt pit bull bättre mentalt, men dessa är svår att komma över då dessa sällsynta uppfödar med rätta väljer sina valpköpare mycket omsorgsfullt och noggrant.

OM du är intresserad av att köpa valp (oavsett ras) råder jag dig att läsa på så mycket som möjligt om rasen ifråga, sätta dig i kontakt med Flera uppfödare och träffa hundar av rasen. Viktigast av allt är att du när du väl har bestämt dig och hittat en uppfödare du känner förtroende för, försök då bilda dig en uppfattning om föräldrardjurens mentalitet, de bör även ha genomfört en mentabeskrivning MH, samt vara HD-röntgade. Denna information är offentlig och finns att se på SKKs hunddata: kennet.skk.se/hunddata/

En BRA Am Staff eller en pit bull skulle ALDRIG så mycket som tänka tanken att skada en människa. Dock är det vanligt att de är mer lättprovocerade av andra Hundar än flertalet andra raser p g a av deras nedärvda egenskaper.

Att köpa en valp när du har ett så lite barn är både av ondo och godo... Har du Tid med en liten valp?

Lycka till!

/Petra Moudi, kennel Appealing Grace

Vår hemsida och kennel:www.pinscher.photojoe.se/

• nyleve

Varför anser du att man inte ska ha dom till utställning?

• ZoZoZ

Jag anser inte att det är el att ställa ut en am staff någon gång i bland, Men är man Mycket intresserad av att ställa ut anser jag att det finns raser som denna aktivitet lämpar sig bättre för. (Egentligen tycker jag att det oavsett ras är FEL att flacka omkring på den ena utställningen efter den andra...) Alla arbetande raser ska få använda huvudet samt leva ett mer aktivt liv än vad utställningsringen har att erbjuda! Men att sälla ut sin hund några ggr per år (3-6 ggr) gör ingen skada oavsett ras, då blir det snarare en form av mentalstimulans även det.

/Petra Moudi, kennel Appealing Grace

Vår hemsida och kennel:www.pinscher.photojoe.se/

• nyleve

Okej... Ja, det kommer ju bli en blandning där med både utställning och annat.. Förstår att
    utställning inte stimulerar hjärnan på det sätt det behövs på, vilken hund det än blir så ska den få den stimulans den behöver.. Men, jag har ingen erfarenhet av just Amstaff och
    många säger att det är en " farlig " ras.. Vad är skillnaden mellan den och Staffen i psyket
    och varför är den förbjuden i Norge? Vi har funnit en kennel med valpar med Hd fria och mentaltestade föräldrar..

• ZoZoZ

Att vissa raser förjuds i en del länder beror på att det tyvärr finns många "idioter" som skaffar dessa hundar som "penisförlängare" och "vapen". Dock är detta enligt mitt synsätt helt fel väg att gå för att komma till rätta med problemet. Dessa "idioter" köper oftast inte en renrasig hund ändå då dessa kostar för mycket. Det är således inte svårt för dessa oseriösa individer att ändå få tag på vad de söker för typ av hund...! Det är väldigt vanligt att korsa icke renrasiga s k pit bulls med varandra eller med en icke renrasig rottis t ex.

Jag anser att så väl am staff som pit bull är en Underbar ras i rätt händer!

• ZoZoZ

Hmm glömde...

Det är just ingen skillnad mellan am staff och staffen metaltsätt, men am staffen har en bättre fysik och kräver mer fysisk aktivitet för att må bra.

Vad bra att ni redan har börjat kika på olika kennlar! Vilken är det ni har fastnat för?

• nyleve

Det är min åsikt också, men då jag inte har någon erfarenhet sen tidigare försöker jag skaffa mig så mycket information som möjligt..

• mini97

P Moudi
    varför är utsällning skadlig för hundar???

• Lobu

vi har en "amstaff" tik som är helt underbar med vårt barn, men nu hade vi henne innan vi fick barn, om ni skaffar en så kommer valpen vara bitig när det kliar i tänderna osv då är det bra att ert barn är så litet som 4 mån för då springer inte dottern efter den osv.

tänk på att skaffa från en seriös uppfödare det är jätteviktigt, man vet ju inte annars hur föräldrarna är osv.
    Vi hittade vår hund i vår trappuppgång några zigenare hade henne och vi vet inget om henne, men hon är en underbar hund och har aldrig visat något konstigt beteende men som sagt rekomenderar verkligen att skaffa från en seriös uppfödare.

Tänk på att det är jobbigt att både ha en liten bebis och en valp att springa ut med varannan timme osv.

Lycka till!

• Supermummy

Tänk bara på att det är med Amstaffar som med andra hundar med dåligt rykte, att man verkligen har allas ögon riktade på sig. Tyvärr är folk MYCKET snabba att notera hundens bus och ofog för att gärna "göra en höna av en fjäder". Det förväntas nästan att Amstaffar ska vara ilskna och knäppa, allra helst av folk som inte har någon som helst kunskap om hundar (!). Det är just av denna anledningen viktigare att man fostrar sin hund mycket bra, eftersom en Amstaff aldrig kan komma undan med samma beteende som tex en pudel.
    Sorgligt men sant.

• Lobu

tyvärr så får man en del blickar när man är ute med hunden, antingen är folk positiva och nyfikna på henne eller så går de omvägar och tittar konstigt.
    Som tur är så bor jag i en mindre by så det e inte så många som vet vad amstaff är för nån hund.
    Bor man i storstäder som t.ex Malmö har ju var och varannan invandrar kille en sån hund som penisförlängare och där drar ju alla folk alla amstaff ägare över ett streck. Vilket kan vara förståeligt kanske..

• Nifelheim

En amstaff kan vara en underbar familjehund OM den får rätt liv. De kräver _väldigt_ mkt aktivering för att må riktigt bra. Både fysisk och psykisk aktivering.
    Du måste tänka på att det kommer bli svårt att träffa andra hundar. Många amstaff har svårt för hundar de inte känner, och många hundägare skulle aldrig släppa fram sin hund till en amstaff.
    Personligen tycker jag att det låter som lite fel hund att köpa om du har en så liten dotter. Hunden kan komma att vaara helt "omöjlig" hela unghundstiden vilken är upp till 2 år. Under valptiden är de ofta bitiga och sedan rent av lite "odrägliga" när de far runt i sina unghundsrusningar.
    Jag personligen tycker inte att man ska ha en amstaff om man bara tänker ställa ut den, de behöver ett riktigt "arbete" för att må bra.

Kom ihåg att det är otroligt starka individer. De är både psykiskt och fysiskt starka och kräver mkt av sin ägare.

• nyleve

Tack så mycket för alla tips jag får!!

• Hella80

För att kunna hålla en hund (speciellt amstaff, molosser osv) i utställningskondition krävs mycket motion, har själva 8 cane corsos

Skulle personligen aldrig ställa ut ngn utav våra hundar utan att de är i topptrim, så den lilla stunden de är i ringarna är ingenting jämfört med allt jobb vi lägger ner dagligen föra tt hålla våra hundar mentalt och fysiskt tillfredställda.

Vi har själva haft en amstaff som ställdes ut (SUCH) funkade jättebra men visst tusan krävde han mycket motion för att vara så musklad som JAG tycker en amstaff ska vara..

Svar på tråden Amstaff?