Jag börjar komma underfund med att jag är en enstöring
Jag har Aspergers syndrom och social fobi och båda diagnoserna påverkar mitt sociala liv.
Jag har gått på fester, ut på krogen, på workshops, samtal och andra tillställningar då det krävs någon form av socialt engagemang - och jag har aldrig trivts med det. Idag skulle jag gå på ett roligt evenemang, men jag fick väldigt mycket ångest och spenderade inte mer än 10 minuter där. På vägen hem slog det mig: varför ska jag utsätta mig för saker jag inte trivs med? Varför?
Den främsta anledningen har inte varit för att jag velat passa in, snarare har det varit p.g.a. förväntningarna att jag skulle passa in.
Jag har 3 vänner jag tycker om väldigt mycket, 1 pojkvän, 5 släktingar jag gärna umgås med och några bekanta som jag kan träffa någon gång i halvåret/om året. I övrigt ser har jag ingen lust för det sociala. Med de 9 människor som jag tycker om så skulle jag klara mig gott.
Problemet i det hela är att såväl mina närstående som samhället verkar ha svårt för detta. Att en person inte har något vidare behov av det sociala. Mina föräldrar är oroade för mitt psykiska välmående, om jag inte skulle gå ut och träffa människor, och av studie/arbetskamrater ses jag som oerhört konstig som inte ser något intresse i att umgås utanför studie/arbetstid.
Hur skulle ni reagera om någon berättade för er så som jag känner? Har ni några idéer på hur jag kan lägga fram det för att verka mindre "konstig"? Jag struntar egentligen i hur t.ex. arbetskamraterna tänker om detta, men jag är orolig för hur mina föräldrar kommer reagera (antagligen med oro).