• zarah

Barn med diarre till förskolan?

hej!
    i söndag så spydde vår son hemma jag stannade hemma för att t hand om han hela veckan. Han spydde bara då och jag tror helt ärligt det var för mycket välling som gjorde att han började spy.
    Men hur som han var hemma hela veckan och var alltid pigg och glad borsett då att han är så jävla dålig i magen.

Hur ska jag göra?

Känns frustrerande att vara tvungen att vara hemma ifrån jobbet igen för att han är dålig i magen när inget annat är fel.
    Hur hade ni gjort?

Hur ställer sig förskolan till detta?
    Ingen annan av oss har varken spytt eller varit dåliga i magen.

• Svar på tråden Barn med diarre till förskolan?
  • Nerfherder
    zarah skrev 2015-03-08 18:30:40 följande:

hej!

i söndag så spydde vår son hemma jag stannade hemma för att t hand om han hela veckan. Han spydde bara då och jag tror helt ärligt det var för mycket välling som gjorde att han började spy.

Men hur som han var hemma hela veckan och var alltid pigg och glad borsett då att han är så jävla dålig i magen.

Hur ska jag göra?

Känns frustrerande att vara tvungen att vara hemma ifrån jobbet igen för att han är dålig i magen när inget annat är fel.

Hur hade ni gjort?

Hur ställer sig förskolan till detta?

Ingen annan av oss har varken spytt eller varit dåliga i magen.

Seriöst, låt ungen stanna hemma. Varför utsätta de andra barnen och personalen för hans spyende? Du har barn, ditt jobb får helt enkelt acceptera mer vab.
  • LH8989

Tycker inte det spelar någon roll om någon annan inte blivit sjuk eller om han är pigg, man skickar inte ett barn till dagis om han är dålig i magen.. diarre kan hålla på upp till 2 veckor efter en magsjuka (Även om man kräks en gång) och kan då också fortfarande smitta. Tror inte heller det är särskilt kul för varken barn eller personal om barnet har diarre..

• zarah
    LH8989 skrev 2015-03-08 18:35:34 följande:

Tycker inte det spelar någon roll om någon annan inte blivit sjuk eller om han är pigg, man skickar inte ett barn till dagis om han är dålig i magen.. diarre kan hålla på upp till 2 veckor efter en magsjuka (Även om man kräks en gång) och kan då också fortfarande smitta. Tror inte heller det är särskilt kul för varken barn eller personal om barnet har diarre..

Pratade med sjukvårdsupplysningen och dom sa att det ska inte smitta så lång tid efter.
  • LH8989
    zarah skrev 2015-03-08 18:41:00 följande:
    Pratade med sjukvårdsupplysningen och dom sa att det ska inte smitta så lång tid efter.
    Ja men dom kan ungefär lika mycket som ett gäng babianer när det gäller det mesta.. skulle du vilja vara på din arbetsplats när du har diarre?
  • zarah
    LH8989 skrev 2015-03-08 18:47:49 följande:

Ja men dom kan ungefär lika mycket som ett gäng babianer när det gäller det mesta.. skulle du vilja vara på din arbetsplats när du har diarre?

Haha babianer.

Ja jag har gått till jobbet i de flesta skick. Men jag förstår din poäng. Får vara hemma ett tag till.
  • LH8989
    zarah skrev 2015-03-08 18:56:54 följande:
    Haha babianer.

Ja jag har gått till jobbet i de flesta skick. Men jag förstår din poäng. Får vara hemma ett tag till.
    Jag förstår att det är jobbigt att vara borta från jobbet mycket.. har själv varit där. men jag har även arbetat på förskola och diarre är inget trevligt för oss eller för barnen. Och det gäller oavsett om det smittar eller inte, ett barn med diarre som är på förskolan skickas alltid hem.. för vi som som arbetar där tar inga onödiga risker när det gäller sånt. så är det iaf där jag arbetat
  • zarah
    LH8989 skrev 2015-03-08 19:00:10 följande:

Jag förstår att det är jobbigt att vara borta från jobbet mycket.. har själv varit där. men jag har även arbetat på förskola och diarre är inget trevligt för oss eller för barnen. Och det gäller oavsett om det smittar eller inte, ett barn med diarre som är på förskolan skickas alltid hem.. för vi som som arbetar där tar inga onödiga risker när det gäller sånt. så är det iaf där jag arbetat

Jag skiter egentligen i jobbet (eller ja skiter och skiter men du förstår)och att vabba gör.inget för oss pengar mässigt. Bara frustrerande med en över toppad son hemma speciellt när han verkar vara bra annars va ute hela dagen idag och lekte i vår värmen. Och det gick ingen nöd på honom: ) mest därför jag undrar. Men vi får.leka hemma.några dagar till.
  • Dixie

när mina barn varit sjuka har de oftast blivit dåliga i magen ett tag efter - semper magdroppar har fått magen i balans - så det kan vara ett tips!

• Jill 79

Kör laktosfritt ett tag. Så blir ofta mina barn i magen efter magsjuka men försiktighet med mjölkprodukter och att ge mild mat för magen brukar göra susen.

• mammalovis

48 timmar efter sista diarrén eller kräkningen är barnet välkommet till förskolan igen. Så man får hålla sig hemma. Som någon innan skrev undvik laktos helt i två veckor om magen är påverkad.

Magsjuka känns ju ändå mer smittsamt. Vi har nu varit hemma i först 2 dagar för ena barnet med ögoninflammation och nu 4 dagar med andra barnet med samma. Vi konstaterade att vi båda jobbat 1 dag på 2 veckor. Surt ja, men så kan det vara att ha barn som får feber och nya förkylningar.

Svar på tråden Barn med diarre till förskolan?