Man som är svår i sociala sammanhang - hjälp
Jag har ganska nyligen träffat en man. Men nu har jag mer och mer börjat störa mig på hur han är när vi umgås med andra. Han pratar väldigt mycket och forcerat om allt mellan himmel och jord. Det handlar alltså inte bara om en lite väl pratglad person. Det är som att trycka på en knapp och så drar jukeboxen igång, utan någon off-knapp...
Det förstärks ännu mer av att han dricker väl mycket, men han är ganska mycket så helt nykter också.
Han kan liksom inte acceptera att det tar tid att lära känna människor och att det är naturligt att jag pratar mer med mina kompisar än vad han gör. Nu menar jag inte att han ska behöva känna sig utanför när vi träffar vänner till mig, men jag tycker inte han kan begära att vara i centrum hela tiden.
Ibland kan han kasta ur sig något helt ur det blå, bara för att få uppmärksamhet misstänker jag. Han har också ganska dålig känsla för vad som är lämpligt. En gång började han t ex att klaga på lata arbetslösa inför någon som var arbetslös. Och han är inte särskilt mottaglig för försiktiga hintar om att byta ämne eller att han går över gränsen på något sätt.
Jag har försökt rannsaka mig själv för att se om det är jag som överreagerar, men jag vet att åtminstone ett par vänner har reagerat på samma sätt. Jag tycker mig också märka att andra har undrat över honom.
Han är inte alls likadan när det bara är vi två. Första gången han träffade några av mina kompisar var jag helt chockad efteråt och tänkte ?vad fan har jag just varit med om??
Antagligen är det delvis en fråga om osäkerhet, men det har gjort att jag verkligen drar mig för att gå på fester o s v tillsammans med honom. Jag kan förstås träffa vänner på egen hand, men det känns inte särskilt schyst i längden. Särskilt som jag har en större umgängeskrets än han och han gärna vill haka på mig.
Är det någon som känner igen sig eller har några råd att ge?