• josanl

HJälp!!babyn äter inte

Kom hem från bb idag min 4 dagar gamla bebis. På bb åt han bröstmjölk i normalmängd,nu äter han mycket mindre! Amningen hr slutat fungera och han vill inte ha bröstmjölksersättningen. Hanskall äta 50 ml/ 3 timm.Men han har bara ätit c 50 ml på 10 h. Han föddes för tidigt så hade redan låg födelsevikt...
    Orolig. Hur länge kan de matvägr utan att det blir farligt?

• Svar på tråden HJälp!!babyn äter inte
  • Flickan och kråkan

Somnar han ifrån/sover över mat? Det är jättelätt att de blir slöa av för lite mat.... fort. Väck, väck, väck och väck igen för mat. Många bäckar små. Pumpade du på BB? Hur ger du bröstmjölk/ersättning?

• Annelie 76

Nu vet inte jag hur det funkar med små men större kan man mata fastän de sover. Prova att dra nappen på nappflaskan längs läpparna till bebisen börjar leta efter nappen, sen matar du som vanligt fastän hen sover. Väldigt praktiskt sätt att mata.

• josanl

jag ammade delvis på bb,men eftersom det inte kom så mycket mjölk varesej via bröstet eller bröstpumpen så fick han lite ersättning på flaska åxå.
    Ja,han är inte intresserad av vare sej bröst eller mjölk,och nu kommer det inget från bröstet mer.
    Han vill inte ta emot bröstmjölken utan somnar ifrån maten och spottar/dreglar ut tillbaka det vi lyckad trycka i honom. Har både fingrat honom på hakan för att få igång drickreflexen + provat bada honom lite för att han kall bli piggare...inget tar på

• Anonym (naken)

Testa klä av bebisen när den äter. Alltså bara i blöjan.. Forsätt med att låta honom suga på bröstet annars funkar det snart inte längre. Om du är jätte orolig finns ju ammningshjälpen på telefon blandannat.

• sofiaC

Koppmata honom..., häll ersättningen i en liten medicin kopp och häll försiktig i munnen samtidigt som han kanske suger på ditt lillfinger... Så fick jag göra med ettan!

• Flickan och kråkan

Väck, väck, väck. Av med kläderna så han/hon piggnar till. Massera alla punkter där det finns amningsreflexer - t.ex. handflator, sida av kind (nära mungipan). Koppmata och skedmata. Viktigt att du får i ditt barn mat och vätska. De blir slöa väldigt snabbt och då är det jättesvårt att få i dem mat alls. Är ni i samma situation fortfarande nu efter natten att han sover och somnar ifrån maten så kontakta BB för hjälp.

• Mother of 4

Koppmata, ta en sånt där medicinmått. Lite svårt att förklara hur man koppar men googla på koppmata så ser du.

Bra tips från flickan och kråkan

Svar på tråden HJälp!!babyn äter inte