• lila75

Gå ner i arbetstid barn över åtta år.

Vem kan hjälpa mig. Dottern blir åtta i maj och jag har ingen föräldrarpenning att ta ut. Har ändå bestämt mig för att gå ner i arbetstid med en dag i veckan. Jag vet att arbetsgivaren inte kan neka och det gäller det året barnet fyller åtta år. Så fram till juni har jag rätt men vad händer efter juni och när skolan har tagit Slut? Kan arbetsgivaren tvinga mig gå upp igen till hundra procent eller gäller min arbetstid förkortning tills jag själv vill? Tänkte jobba mindre i några år för annars är risken att man går in i väggen snart.

• Svar på tråden Gå ner i arbetstid barn över åtta år.
  • Gladskit

Du har laglig rätt att arbeta deltid ner till 75% tom det året barnet fyller åtta år.
    Fyller ditt barn åtta nu under 2015 har du denna rätt tom årsskiftet 2015-12-31.
    Sedan är det helt upp till din arbetsgivare att bevilja fortsatt ledighet from januari 2016 och framåt, det har du ingen laglig rätt till alls.
    (Om ni inte har ett kollektivavtal på din arbetsplats som säger annat).

• lila75

Ok så jag har året ut på mig? Fick för mig en lag att det är åtta fyllda och det år dom slutar ettan alltså i juni. Jag trodde att dom ej kunde ta det ifrån mig om jag väl fått ner det till 80%.

• BuoBä

Vad står det i ditt anställningskontrakt? Står det 80% kan de inte tvinga dig att gå upp i tid men å andra sidan har du då inte heller rätt att kräva en heltid. Står det 100% har du varit tjänstledigt 20% och då kan de kräva att du går upp i tjänst igen eftersom villkoret för tjänstledigheten försvinner vid årsskiftet.

• Gladskit
    lila75 skrev 2015-03-09 08:50:37 följande:

Ok så jag har året ut på mig? Fick för mig en lag att det är åtta fyllda och det år dom slutar ettan alltså i juni. Jag trodde att dom ej kunde ta det ifrån mig om jag väl fått ner det till 80%.

Ja där kanske jag skrev fel utifrån vad lagen säger, för där står tom barnet fyller åtta år eller för barn äldre än så som ännu inte slutat sitt första skolår.
    Men vi är väldigt flexibla inom verksamheten där jag arbetar och beviljar tom det år barnet fyller åtta, alltså hela året.
    Men efter det sen är det helt upp till ansvarig chef.

Och de kan visst "ta det ifrån dig", det är inget som är skrivet i sten.
    Du har ju dock alla möjligheter att söka tjänstledigt på samma % och fortsätta jobba deltid, om verksamheten tillåter. Du har dock ingen laglig rätt till det.
  • Gladskit

Man ska också tänka på att tjänstledighet innebär andra nackdelar.
    Så länge man är föräldraledig (gå ner i tid för barn under åtta år räknas som en föräldraledighet) brukar tjänstepension mm  ändå baseras på heltidslönen. Som ett skydd. Men är man tjänstledig så är förmånen på den frånvaron = noll.

Svar på tråden Gå ner i arbetstid barn över åtta år.