• Anonym (FK krånglar till det)

    Räkna SGi för timanställd

    Det kan inte vara lätt att hålla koll på alla FK´s regler!
    Status: Väntar barn BF 14/7. Ska ta ut FP från 15/6 (eftersom jag inte längre har jobb).


    Frågeställning:
    Jag hade en fast tjänst med månadslön i företag A. Jag sa upp mig och slutade aug-14.


    Började som timvikarie i företag B i augusti-14, jobbade natt ca 73% fram till Januari-15 (5 månader).
    (Plus några extradagar på timlön på mitt gamla jobb; företag A).

    Är nu tillbaka på företag A igen, på vikariat (4,5 månader, tom 12/6). Har månadslön (och därmed semesterdagar).


    Har fått ut mer lön både i företag B och höjd månadslön nu på vik i företag A,
    Det har varit krångel att få min SGI uträknat, tydligen pga att mina senaste anställningar var/är för korta (5 samt 4,5 månader)? Så jag ska behålla min förra SGI (när jag var fastanställd på företag A). Varför blir mina 9,5 månaders jobb inte användbara till att räkna ut SGI?

    Jag undrar även om semester-ersättningen för timanställda verkligen inte ska räknas med i min inkomst som företag B rapporterar till er? Det är ju ändå 13%, en ganska stor del av lönen! Annars skulle det ju vara likgiltigt med att jag, en månad om året inte har inkomst (eftersom månadsanställda får semesterlön, men i min rapporterade lön finns inte min "semesterlön" inräknad). För "den ska inte räknas med" enl FK. Varför ska den inte räknas med?

  • Svar på tråden Räkna SGi för timanställd
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Inkomster som kan räknas med i SGI:n är inkomster som pågår stadigvarande i minst sex månader eller är årligen återkommande. Här kan du läsa mer: www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/anstalld_ny/sgi_anstalld/sgi/!


     


    Om man har semestersersättning (som betalas ut varje månad) så kan den ingå i SGI:n.


    På sidan 49 i vägledningen om sjukpenninggrundanade inkomst kan du läsa mer om semesterersättning; www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk/anstalld_ny/sgi_anstalld/sgi/!


     


     


    Hälsningar


    Malin, handläggare

Svar på tråden Räkna SGi för timanställd