• Anonym (Underhåll)

Hur länge ska jag betala underhåll?

Hur länge ska jag betala underhåll för min dotter, som bor hos mamman? Tills hon är 18? Tills hon gått ur gymnasiet? Eller?

Dottern fyller år i maj. Hon bor i en annan stad än vad jag gör och är således aldrig hos mig/oss.

• Svar på tråden Hur länge ska jag betala underhåll?
  • Anonym (rut)

Du är underhållsskyldig tills hon gått ur gymnasiet (och max 22 år, tror jag). Tråkigt att ni inte har en relation.

• sextiotalist

Så länge hon går på gymnasiet, max 21 år.
    Om hon följer gymnasiet som vanligt, så innebär att du kommer betala sista underhållet i slutet av maj 2016

• Anonym (Xxx)
    Anonym (Underhåll) skrev 2015-03-09 10:58:47 följande:

Hur länge ska jag betala underhåll för min dotter, som bor hos mamman? Tills hon är 18? Tills hon gått ur gymnasiet? Eller?

Dottern fyller år i maj. Hon bor i en annan stad än vad jag gör och är således aldrig hos mig/oss.

Bara Underhåll utan övrig kontakt eller umgänge. Snacka om att komma billigt undan.
  • Birgitta02

Om din dotter går ut gymnasiet och sen börjar arbeta så betalar du underhåll tills hon går ut. Då brukar ungen vara runt 19 år. Om hon väljer att fortsätta högskola så är du skyldig att betala underhåll tills hon är 21 (eller möjligen 22 - kolla med FK).

Och som någon sa - du kommer mkt billigt undan. Barn är dyra!

• Birgitta02

Det här hittade jag på fk.se

När barnet har fyllt 18 år ska bidraget betalas direkt till barnet om barnet går i skolan på heltid på grundskolenivå, gymnasienivå eller motsvarande. Barnet har bara rätt till underhållsbidrag till och med dess att han eller hon fyller 21år.

Då tolkar jag det så att jag har fel när jag sa ovan att högskola räknas in.

• Anonym (Xxx)
    Birgitta02 skrev 2015-03-09 11:43:50 följande:

Om din dotter går ut gymnasiet och sen börjar arbeta så betalar du underhåll tills hon går ut. Då brukar ungen vara runt 19 år. Om hon väljer att fortsätta högskola så är du skyldig att betala underhåll tills hon är 21 (eller möjligen 22 - kolla med FK).

Ja, och särgymmnasiet håller på till 21 år.
  • sextiotalist
    Birgitta02 skrev 2015-03-09 11:43:50 följande:

Nej, det är endast om ungdomen läser på gymnasiet eller motsvarande.
  • Anonym (Underhåll)
    Anonym (Xxx) skrev 2015-03-09 11:38:45 följande:
    Bara Underhåll utan övrig kontakt eller umgänge. Snacka om att komma billigt undan.
    Det var mammans val att flytta!
  • Påven Johanna
    Anonym (Underhåll) skrev 2015-03-09 12:08:42 följande:
    Det var mammans val att flytta!
    Ja, det var ju dåligt gjort av henne. Men mig veterligen går det att ha kontakt med både barn och vuxna som bor i andra städer än vad man själv gör. 

Begriper du inte så pass, alltså? Finns inget avstånd i världen som kunnat förhindra mig från att ha nära kontakt med mina barn. 
  • Anonym (Pappa)

TS. du betalar underhåll under hela hennes gymnasieutbildning t.o.m hon fyller 21.

Om hon hoppar av gymnasiet efter sin 18 års dag så anmäler hon sig till arbetsförmedlingen och får pengar från dem och du betalar inte något mer underhåll. 

Om din dotter börjar på högskola efter gymnasiet så tar hon förmodligen studielån och ska börja klara sig själv.

• Anonym (mammatilltvå)

Som jag förstått det (har en blivande 18-åring hemma) så betalar man underhåll fram tills dess att barnet fyller 18 och är myndigt. OM 18-åringen sedan fortfarande går i gymnasiet och bor hemma så får han/hon själv ansöka om "Förlängt underhållsstöd". Det är som längst till 20 års ålder under förutsättning att det är gymnasiestudier och beloppet är max 1273 kr. 

Läs på försäkringskassans hemsida där finns all information! 

Svar på tråden Hur länge ska jag betala underhåll?