• Anonym (Undrar)

    Fråga om sgi vid deltidsanställning

    Hej

    Jag har precis skrivit papper på ett nytt jobb och har fått 30 000 i grundlön. Dock är jag bara anställd på 60% så lönen är 18 000/månad.

    Vad blir min sgi?

    Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Fråga om sgi vid deltidsanställning
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Din SGI beräknas på den faktiska inkomsten. Arbetar du 60 % i minst 6 månader blir din SGI beräknad på månadslön på 60 %, det vill säga 18 000 x 12 = 216 000 kr.


     


    Hälsningar


    My, handläggare

  • Anonym (Ts)

    Ok, tack för svar.

    Men om jag i dagsläget har en sgi på 270 000 kommer den alltså att sänkas till 216 000 i och med mitt nya jobb? Skulle jag kunna göra något för att behålla den högre? Jag har två barn som är 3 år respektive 10 månader gamla.

  • Försäkringskassan

    Hej

    Om anställningen är stadigvarande på minst 6 månader så räknas din SGI på din faktiska inkomst, dvs 18 000 kr x 12 månader = 216 000 kr.

    Är du inskriven på arbetsförmedlingen och är aktivt arbetssökande och söker ett heltidsarbete så kan möjligheten finnas att du får stå kvar på din tidigare SGI.

    Hälsningar
    Alex, handläggare

  • Försäkringskassan

    Hej

    Om anställningen är stadigvarande på minst 6 månader så räknas din SGI på din faktiska inkomst, dvs 18 000 kr x 12 månader = 216 000 kr.

    Är du inskriven på arbetsförmedlingen och är aktivt arbetssökande och söker ett heltidsarbete så kan möjligheten finnas att du får stå kvar på din tidigare SGI.

    Hälsningar
    Alex, handläggare

  • Anonym (Ts)

    Tack för svar igen

    Men om jag utöver mina 60% arbetar extra på ett annat företag, hur skulle det beräknas då? Om det skulle vara oregelbunden varje månad?

  • Försäkringskassan

    Hej

    Är det ett stadigvarande extra arbete som du har så har du rätt att räkna med inkomsten i din sjukpenninggrundande årsinkomst. Med stadigvarande menas att du ska ha arbetet i minst 6 månader. Är inkomsten varierande så får man räkna ut en medelsnittslön.

    Hälsningar
    Alex, handläggare

Svar på tråden Fråga om sgi vid deltidsanställning