kan nån hjälpa mig lite angående halal, haram och gris
Vill ha lite hjälp här från nån muslim...
Det e ju som vi alla vet haram att äta griskött inom islam.
Men jag undrar, vad innebär egentligen haram?
Kommer man typ till helvetet om man äter gris?
Vad händer om man råkar äta gris och man inte vet om att det är gris?
Vad händer om man frågar nån om ett kött är halal och den personen säger ja och man äter i god tro men sen visar det sig att det är haram?
Är allting haram som inte är halal? Det vill säga, om det inte står på förpackningen att det är halal, är det haram då? Kan muslimer bara äta sånt som de verkligen VET är halal?
Vad händer om de inte gör det?
Och som sagt vad händer om en muslim råkar få i sig griskött mot sin vilja?
Hur smutsigt är gris egentligen?
Jag undrar för att min man är så hysterisk och paranoid på ett sätt.
Han är livrädd att få i sig nåt som är haram alltså gris.
Vi har flera gånger ätit kött som det inte står på förpackningen att det är halal (nötkött då alltså), vad händer då? Är det automatiskt haram? Kan det inte vara tillåtet att äta fast det bara inte står på förpackningen?
Vi har massa gånger ätit på restaurang också och då är min man jätteorolig för att köttet kanske är haram. Jag visar på andra muslimer som äter där och säger att om dom äter där så borde du väl också kunna äta där och då äter han.
Det är så att vi har jättesvårt att få tag på kött som vi VET är halal. Om vi bara ska äta sånt som vi vet är halal så måste vi i princip va vegetarianer. Hur noga är det egentligen? Kommer han att straffas för att han ätit sånt som han inte vet nåt om?
Jag tror inte att han har ätit nåt griskött men om han har det?
Han vill inte att vår son ska äta griskött heller ju, men nu såg jag häromdagen på islamguiden.com att flytande alvedon innehåller nåt ämne som kommer från gris och detta har vi gett till sonen. Jag såg även att Hägges chokladbollar innehåller nåt ämne från gris och det har min man ätit. Hur noga är det att ta reda på såna här saker?
Min man kan inte läsa svenska så bra än så han kan inte kolla ingredienser och innehållsförteckningar och ta reda på saker själv han litar på omgivningen bara... Men han mår dåligt för han tror att han kanske fått i sig nåt haram.
Hur är det tex om man äter svensk kyckling eller griskött eller om man är hemma hos nån på middag och dom har lagat nåt på nötkött eller kyckling bara för min mans skull men han vet ju inte var det kommer ifrån och tycker det är oartigt att fråga så han äter bara.
Sen undrar jag hur reglerna är med gris i allmänhet. Min man typ hatar grisar, jag tycker det är lite till att överdriva. Jag säger till honom att dom är också Guds skapelse och det finns en mening med deras liv också även om inte vi ska äta dom. Men han kan knappt titta på en gris utan att bli äcklad. Jag hade köpt en förpackning kött nåt speciellt märke och på deras logo så var den en bild på en gris och en ko, men köttet va nökött, men min man ville inte äta det bara för att det var en bild på en gris på förpackningen. Jag tycker att han överdriver men det kanske han inte gör? Är gris så himla tabu? Varför skapade då Gud grisen om meningen bara är att hata den?
Min son har en pekbok med "djur från landet" och där är en bild på en gris och min man bara bläddrar förbi den och jag säger att han måste visa sonen och säga vad det är för hur ska han annars kunna veta i framtiden vad han inte får äta?? Då säger min man namnet bara och efter det säger han nåt på arabiska som jag inte förstår.
Jag har en kompis som jobbar på dagis hon berättade att dom skulle besöka en bondgård då hade nåra muslimska barns föräldrar sagt att dom inte fick följa med för där fanns grisar.
Kan nån ge mig lite klarhet i detta här?
Massa frågor på en gång men som sagt var jag kan inte fråga min man för jag tycker han verkar lite fanatisk men det kanske är så det ska va?
Sen nu frågan framför alla andra.
Jag läste alltså att dom där chokladbollarna innehåller nåt från gris och jag har den här hemligheten som gnager sig i huvet på mig för jag vet att min man har fått i sig den. Är det bättre att berätta för honom eller ska jag vara tyst vad tycker ni?
Nu får det va nog det kommer säkert fler frågor sen men jag hoppas nån kan svara så länge.....