• Harrysson1995

Skaffa hund fast man jobar..?

Jag och sambon pratade lite löst om att skaffa en liten/mellan hund, vi bor i stan nu och båda jobbar heltid. Är det ens något att fortsätta tänka på eller är det bara att lägga ner?
    Hade inte tänkt köpa någon valp i så fall, utan hade tänkt en lite äldre hund som redan kan det mesta.
    Sambon jobbar dagtid och jag jobbar 2 skift, så ena veckan blir den ensam lite längre medan den andra veckan blir det inte alls länge. Skulle det funka tro? Båda har haft hund tidigare när vi bodde hos våra föräldrar, men det var ett tag sen, men båda känner att vi saknar det.
    Självklart skulle den få gå ut innan jag går till jobbet och sen killen innan han går, sen långa promenader när vi kommer hem. Men är det någon skillnad på en liten och en stor hund, beroende på tider och promenader mm? Och hur länge den klarar att vara själv?
    När är bästa tiden att skaffa hund också? Jag är ledig varannan fredag, så om man tar ledigt första veckan/veckorna (får turas om) eller är det kanske bättre under sommaren, när man har semester?

Är det vanligt att man får testa att ha hunden ett tag, och se om det fungerar eller är det bara vissa som gör då?

• Svar på tråden Skaffa hund fast man jobar..?
  • Aniiee

En hund ska helst inte vara ensam hemma mer än 4 timmar, många tummar till 6 timmar. Liten eller stor spelar ingen roll, det är mer individbetingat, men klart att en liten hund behöver gå ut oftare. 

Det är bra om ni kan vara hemma i alla fall ett par-tre-fyra veckor med en vuxen hund, så den hinner finna sig till rätta och bli trygg hemma och i ert närområde. Och med er, naturligtvis. Om ni köper en hund till sommarsemestern så är det ju smidigt, både för att det är bra väder förhoppningsvis (ni kan vara ute i närområdet mycket, och åka ut till något naturområde då och då) och för plånboken. 

Så.... tja, varför inte. 

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Dexter dot com

Hur länge blir den ensam per dag? Är det längre än 4 timmar så löser ni det genom att ha dagmatte/dagis som ni naturligtvis måste ordna INNAN ni hämtar nån hund då det är rätt svårt att hitta bra dagmattar/dagis som har plats. Och att hunden klarade sig själv i sitt förra hem är ingen garanti för att det kommer fungera hos er utan ensamhetsträning är ett måste. Sen beror det ju på vad hunden klarar, vissa klarar 4 timmar och vissa inte en minut ensam.
    Även om ni tar en vuxen hund är det bästa att ni sommarsemestern efter varann dvs ni är hemma i 10 v med hunden så den hinner landa och bli trygg och ni hinner skola in den hos dagis, ensamhetsträna den  mm.
    Att hitta en omplacering på nätet är ju inga problem men det är vanligare att dom har problembeteenden än att dom "kan allt" så var beredd att läsa på och gå kurser så ni kan träna och aktivera hunden .
    Räkna med ca 3 timmars promenad per dag +  mentalträning så håller du dom flesta raser nöjda.

Ni bör ta hunden på prov några månader så ni verkligen vet att ni kan tillgodose hundens behov och att hunden passar er.

• Mooomin

Både jag och min sambo jobbar, men jag jobbar mest kvällar /2skift. De dagar vi båda jobbar dagtid så åker jag självklart hem på lunchen och går ut med hunden. Något annat vore otänkbart och har man inte möjlighet till att åka hem så måste man ha någon som hjälper en med det. Tycker inte att man bör skaffa hund om den får vara hemma en hel arbetsdag utan rastning.. Annars ser jag inga problem. Bara hunden får promenader och annan psykisk stimulans när man väl är hemma! :)

Svar på tråden Skaffa hund fast man jobar..?