• Chilistar

Hur länge växer man efter mensen satt igång?

Jag har en dotter som är 11 1/2 år och hon har precis fått mens.
    Min fråga är hur länge efter första mensen växer man normalt?
    Hon är knappt 150 cm nu, och blir lite orolig att hon inte kommer bli mycket längre.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur länge växer man efter mensen satt igång?
  • Anonym (Ungdomsmottagning)

Ungefär 2 år har jag fått lära mig.

• Anonym (Sandra)

Jag växte nog ca 1 år bara. Men då växte jag ca 10-15 cm det året också :)

• Rainbow gg

Har mensen något att göra med hur man växer? Aldrig hört innan. Jag fick min mens när jag var 13 och växte min sista centimeter när jag var 20.

• Anonym (Jag då)

Jag var 10 år och 4 månader när jag fick mens. Växte över 2 dm. till fram till ca 15. 

• Pescetarian

Man brukar säga att man växer omkring 2 år efter första ägglossningen.

Men sedan är det ju som med det mesta; väldigt individuellt.

• Anonym (anonym)

det är väldigt olika hur mycket man växer, jag fick mens när jag va 11 och växte i 5 år till dock blev jag bara ca 5 cm längre och slutade växa helt när jag va 16. Är nu 162 cm lång.

• Anonym (anonym)

vill tillägga att de flesta tjejer slutar växa när de är 16 år oavsett när dom fick första mensen.

• Pescetarian

Jag slutade iaf att växa två år efter första mensen. Jag var elva år när jag fick den och enligt mitt pass så var jag 156 cm då. När jag fyllde tonåring var jag 165 cm, och är så än idag.

Men det är som sagt förmodligen väldigt individuellt.

Detta jag ska nämna nu, är också väldigt individuellt. Men i många fall stämmer det:

Kolla hur lång hon var vid tvåårsålder och multiplicera det med 2.

Du skulle kunna ta ett medelvärde mellan den uträkningen, samt denna uträkning:

Mammans längd + pappans längd -13. Ta sedan den summan och dividera med 2.

Får du exempelvis 160 cm på ena uträkningen och 165 cm på den andra, så kan man anta att hon blir omkring 163 cm.

• Anonym (anonym)
    Pescetarian skrev 2015-03-09 21:45:54 följande:

Jag slutade iaf att växa två år efter första mensen. Jag var elva år när jag fick den och enligt mitt pass så var jag 156 cm då. När jag fyllde tonåring var jag 165 cm, och är så än idag.

Men det är som sagt förmodligen väldigt individuellt.

Detta jag ska nämna nu, är också väldigt individuellt. Men i många fall stämmer det:

Kolla hur lång hon var vid tvåårsålder och multiplicera det med 2.

Du skulle kunna ta ett medelvärde mellan den uträkningen, samt denna uträkning:

Mammans längd + pappans längd -13. Ta sedan den summan och dividera med 2.

Får du exempelvis 160 cm på ena uträkningen och 165 cm på den andra, så kan man anta att hon blir omkring 163 cm.

det där med tvåårs ålder och dubbla stämmer INTE kan jag absolut lova dig för om det skulle stämma skulle jag va över 2 meter idag. Däremot att räkna ihop föräldrarnas längder stämmer väldigt bra
  • Rainbow gg
    Anonym (anonym) skrev 2015-03-09 22:12:04 följande:

det där med tvåårs ålder och dubbla stämmer INTE kan jag absolut lova dig för om det skulle stämma skulle jag va över 2 meter idag. Däremot att räkna ihop föräldrarnas längder stämmer väldigt bra

Och hur mycket svängrum har den uträkningen? Jag är nämligen 12 cm längre än vad uträkningen gav i resultat

Kort mamma, längre, men fortfarande kort, pappa, är själv nästan längre än båda.
Svar på tråden Hur länge växer man efter mensen satt igång?