• tummelilla

Arv i USA

Jag bor sedan 25 ar i USA och ar inte langre bokford i Sverige, daremot Tysk medborgare. Jag kommer inom en kortare tid att arva en del tillgangar i Sverige, som jag kommer att fora ut ur landet til mitt bank konto har i New York. Min fraga: Jag har inga barn men har en nara van som jag garna skulle vilja testamentera alla mina agodomar till - har dock en bror i Sverige med barn. Vilken lag galler i detta fall? Kan Svensk arvsjuridik fortfarande galla for mig trots att jag varken ar Svensk medborgare eller bosatt i Sverige? Eller har jag som lagligt bosatt i USA ratt att bestamma vem som arver mig?

Tack pa forhand - 

Mårtengås

• Svar på tråden Arv i USA
  • MajaVira

Enligt svensk lag har kan du testamentera bort dina tillgångar till vem som helst. Det är bara barn som "måste" ärva, minst laglotten.

• lilly

Eftersom du varken är svensk medborgare eller bor i Sverige har du troligtvis inget med Sverige att göra alls och jag är därför rättt säker på att svensk lag inte alls tillämpas vid din död. Nu är det så att det är svensk lag som används om du är svensk medborgare oavsett var du bor. I augusti träder en ny EU-förordning i kraft som säger att det är i det landet du bor som styr lagvalet. Eftersom det är en EU-förordning blir Tyskland bundna av det också vilket innebär att om du inte skriver i testamentet vilket lands lag som ska gälla kommer amerikansk lag att tillämpas vid din död om du fortfarande bor i USA då.

Svar på tråden Arv i USA