• Anonym (orolig själ)

Hur fan får man ihop livet? jobb och barn?!

Jag längtar nästintill överjävligt mycket efter att få bilda familj. 
    Men jag är något av en människa som oroar sig mycket. Jag känner ofta en stress över ekonomi. Även om jag har ett bra jobb med bra betalt, så egentligen ingenting att oroa mig för på det viset..Detsamma med min sambo. Vi har en stabil grund.
    Men fortfarande kan en viss oro ligga och gnaga för framtida ekonomi. Särskilt då barn kommer in i bilden. Barn, boende bil och allt som hör därtill. 

Utöver den ekonomiska oron jag har så funderar jag mycket på hur det funkar med barn och jobb. Jag är rädd att behöva jobba för mycket och då missar mycket kvalitetstid med min familj. När jag får barn vill jag ge dom så mycket tid jag kan, för att de ska känna sig så trygga och älskade som möjligt. Jag vill inte gå hemifrån, lämna på förskola och komma hem från jobbet när de sover. Det gör mig lite rädd för försöka skaffa barn. Samtidigt känner jag mig rädd för att gå ner i tid. Kommer min arbetsgivare tycka det är ok? Hur kommer de att tackla det om jag blir gravid? (Har jobbat på ett konsultbolag i ca 3 år). 

Jag förstår inte hur folk får ihop det. Hur får ni det att funka? Hur många av er har det så att båda föräldrarna jobbar 100%? Eller har ni gått ner i tid? Har båda gjort det eller bara en av er? Hur många år har ni varit nere under 100% i arbetstid? Hur var er arbetsgivare i den här situationen?  

Ja bara en massa frågor och funderingar kring, barn, ekonomi och jobb. Suger gärna åt mig massa tips och råd utifrån era livserfarenheter. 

• Svar på tråden Hur fan får man ihop livet? jobb och barn?!
  • Anonym (Johanna)

Känner igen mig. Velar fram och tillbaka om man ska försöka snart eller vänta. Jag jobbar relativt mycket (minst 45h/v) men skulle kunna hinna mycket mer om jag strukturerade upp det bättre vilket man ju blir tvungen till om man har barn. Dock positivt att man KAN jobba heltid och ändå sluta ganska tidigt om man har tur med schemat (är lärare). MEN nästan ingen med småbarn på mitt jobb arbetar heltid så det måste ju vara för att det ändå är för slitigt (man har ju tio timmars arbete som man får utföra hemma och många vill kanske inte sitta med det när barnen somnat/på helgen). Om man jobbar deltid får man färre undervisningsgrupper = mindre att planera och mindre att rätta och dokumentera, så det hade ju gjort stor skillnad.

Talar för barn snart:

- åldern (31, kanske dags att börja snart)

- vill hinna få minst två barn

- tryggt förhållande

- ganska stort sparande

Talar emot:

- tvekar om jag har lust ännu att anpassa livet efter barn, ibland längtar jag lite, ibland absolut inte

- rädd för att må dåligt under graviditet och bli ful efteråt (visserligen inte mindre risk för att man väntar men ändå)

- vill spara ännu mer pengar för att kunna köpa finare hus (bor i hyreslägenhet nu)

- min man kommer eventuellt ha en osäker arbetssituation de närmsta 2-3 åren

Vet inte vad jag vill faktiskt. För min man går det lika bra nu som senare. Vi längtar inte men jag är rädd att ångra mig om jag skulle ha svårt att bli gravid om några år, då skulle man ju alltid tänka "tänk om" fastän man vet att det inte är några garantier att det hade gått lättare nu heller.

• Anonym (varför)

Varför ens skaffa barn? Vad är meningen, de kostar bara pengar.

• zarah

Ja man anpassar sug. Jag fick ner i tid och jobbar 3 dagar i veckan. Sambon har ganska bra arbetstider så ena veckan är han hemma redan 14 på dagen och veckan efter jobbar han eftermiddag och har då förmiddagen med dottern och är den veckan alltid ledig fredagen. Räcker gott och väl vill verkligen ibte att dottern ska bo på dagis något som många barn tyvärr gör. Både jag och sambon jobbar olika arbetstider så dottern är sällan på dagis mer än 5-6 timmar dom dagarna hon är där. Vi valde mellan att jobba heltid båda två flytta till större. Eller bo kvar lite mindre och jobba mindre. Just nu känner jag att tiden ä

Med dottern är värd mer än att jobba 100 procent och ha ett dyrt hus. Alla prioriterar annorlunda. Sen har du rätt att gå ner i tid till barnet blir 8 eller 12 kommer inte riktigt ihåg vilket det Är.

DessUtom med låga boende kostnader har vi tid och pengar till att hitta på en massa saker när vi är lediga. Det blir lite vad man gör Det till och vad man vill att det sska vara

• Anonym (orolig själ)
    Anonym (Johanna) skrev 2015-03-09 23:14:41 följande:

Känner igen mig. Velar fram och tillbaka om man ska försöka snart eller vänta. Jag jobbar relativt mycket (minst 45h/v) men skulle kunna hinna mycket mer om jag strukturerade upp det bättre vilket man ju blir tvungen till om man har barn. Dock positivt att man KAN jobba heltid och ändå sluta ganska tidigt om man har tur med schemat (är lärare). MEN nästan ingen med småbarn på mitt jobb arbetar heltid så det måste ju vara för att det ändå är för slitigt (man har ju tio timmars arbete som man får utföra hemma och många vill kanske inte sitta med det när barnen somnat/på helgen). Om man jobbar deltid får man färre undervisningsgrupper = mindre att planera och mindre att rätta och dokumentera, så det hade ju gjort stor skillnad.

Talar för barn snart:

- åldern (31, kanske dags att börja snart)

- vill hinna få minst två barn

- tryggt förhållande

- ganska stort sparande

Talar emot:

- tvekar om jag har lust ännu att anpassa livet efter barn, ibland längtar jag lite, ibland absolut inte

- rädd för att må dåligt under graviditet och bli ful efteråt (visserligen inte mindre risk för att man väntar men ändå)

- vill spara ännu mer pengar för att kunna köpa finare hus (bor i hyreslägenhet nu)

- min man kommer eventuellt ha en osäker arbetssituation de närmsta 2-3 åren

Vet inte vad jag vill faktiskt. För min man går det lika bra nu som senare. Vi längtar inte men jag är rädd att ångra mig om jag skulle ha svårt att bli gravid om några år, då skulle man ju alltid tänka "tänk om" fastän man vet att det inte är några garantier att det hade gått lättare nu heller.

Någon som tänker och velar precis som jag. Visst är det jobbigt? 
    Jag jobbar också väldigt mycket ibland, jobbar som IT konsult och veckorna kan ligga allt ifrån 40 - 80 timmars veckor beroende på projekt och deadlines. 
    Det känns helt omöjligt att kombinera med barn. Jag har till och med varit inne på att jag kanske måste skola om mig för att få tid med barn, ett mindre krävande arbete. Det är ju aningen sjukt egentligen. 

Vi har ett tryggt och stabilt förhållande. Vi bor i en bostadsrätt och har bil. Jag är snart 26 och sambon 29, så nej det är ju ingen brådska åldersmässigt för mig direkt, men längtan har funnits sedan flera år tillbaka. Sambon har större sparande än mig, mitt är inte direkt uppseendeväckande vilket också ororar mig lite. Men ambitionen är ju att bygga upp det kontinuerligt.

Känner igen det där med osäker arbetsituation. På sätt och vis vill jag utnyttja hur vår livssituation ser ut idag. Då sambon jobbar som elitidrottare och har mycket ledig tid. ja förutom resor, jobbar ofta helger osv. Men ofta är han då ledig från tidig eftermiddag de dagar han jobbar. Och det är tryggt ekonomiskt. Skulle vi vänta flera år så är det möjligt att han kanske pluggar eller är i början på ett arbete, dvs en minskad ekonomisk trygghet och mindre tid tillsammans. Då kommer förmodligen jag behöva jobba med och vi kanske måste skola in barn på förskola tidigare än vad jag egentligen vill. Är det konstigt tänkt?

Ni verkar också har väldigt bra förutsättningar med en trygg relation i grunden. Hur mycket har ni pratat om att skaffa barn? Hur gammal är din man? 

• Anonym (%)

Många får ju ihop det genom att helt enkelt inte jobba heltid när barnen är små. Man sparar pengar inför barn, tar ut så lite/ingen FP under barnets första år (lever på sparpengar) och arbetar deltid när barnet/barnen väl går i förskola. Och så ser man över sina utgifter och down-shiftar. Hur det fungerar att arbeta deltid i just din branch för din arbetsgivare vet jag inte så klart. Jag är lärare. Sambon är IT-tekniker.

Vi har valt att skola in våra tre barn vid 2,5-3 års ålder och sedan arbeta deltid när de väl går i förskola/skola. Inga höjdarlöner alls (vi tjänar ganska exakt lika), bor i hus, på landet så dyra bensinkostnader, de äldsta har dyra fritidsintressen. Planera och så göra prioriteringar i vardagen.

• Anonym (Lina)

Jag tänker svara mest på jobb + barn-grejen eftersom den också varit min stora rädsla. Men det går. Jag lovar, det går! Och mycket kring rätt till ledighet mm är lagstadgat så en arbetsgivare får och kan inte bete sig hur som helst. Sen kan man ju även fundera över vilken arbetsmiljö man vill jobba i och hur det fungerar på ens nuvarande arbetsplats. Är den tillåtande? Får kollegorna gliringar och "arga blicken" när de måste vara hemma för sjukt barn? Snackas det skit om dem som slutar kl 15 på dagarna?  Är jobbet flexibelt så att man kan jobba hemifrån om man är hemma med sitt barn en dag?
    Det finns mycket sånt att fundera på.

Sen när det kommer till det upplägg man själv väljer så finns det några huvudpunkter som jag försökt ta fasta på.
    1) barnen är bara små en kort period
    2) jag som person behöver få utlopp för mina ambitioner, annars är jag ingen bra mamma
    3) barnen har det bra och är trygga även med andra än mig

Och de här grejerna krockar ju då rätt bra med varandra mellan varven. För jag ÄR verkligen ingen bra mamma om jag ska vara hemma hela månader i sträck och putta gunga i lekparken. Det är -inte- min grej!
    Utan jag måste få jobba mellan varven för att må bra. Det är så jag funkar helt enkelt och jag varken kan eller vill sätta hela mitt yrkesliv på paus för att jag fått barn.

Dessutom, vilket min man och jag har haft diskussioner om då och då, har jag väldigt lätt för att lämna över ansvaret för barnen till andra förutsätt att jag vet att de är trygga. Det går ingen nöd på dem alls! Jag kan jobba sent nån dag då och då för jag vet att efter det är jag helt ledig tre dagar och kan ta igen missad tid. Det räcker för mig att jag hinner bada barnen och läsa saga när jag kommer hem. Jag vet att de inte glömt bort mig, jag vet att de har haft det jättebra hemma med sin pappa och jag vet att jag fått gjort det jag skulle på jobbet och kan släppa det helt sedan i några dagar. Men då tycker min man att jag väl ändå borde kunna komma hem lite tidigare och "är vi inte viktiga för dig"? Jo om det var så här varje dag skulle jag nog få ta en funderare. Men en dag då och då? Nej då förstår jag inte problemet.

Som minst har jag varit nere på 80% jobb. Just nu jobbar jag drygt 90% = går hem tidigare ett par dagar per vecka. Jag skulle egentligen kunna jobba 100% för jag har rätt flexibla tider, mer "frihet under ansvar", men det är rätt skönt att med gott samvete kunna stänga ner och gå hem och inte behöva ta komp eller så.

Det är också viktigt att man diskuterar sinsemellan vad man vill och vad man tycker. Vem ska vara hemma? Hur länge? Gå omlott och jobba deltid båda två? Det finns hur många varianter som helst!!

• Anonym (Johanna)
    Anonym (orolig själ) skrev 2015-03-10 10:15:05 följande:

Jag jobbar också väldigt mycket ibland, jobbar som IT konsult och veckorna kan ligga allt ifrån 40 - 80 timmars veckor beroende på projekt och deadlines. 

Det känns helt omöjligt att kombinera med barn. Jag har till och med varit inne på att jag kanske måste skola om mig för att få tid med barn, ett mindre krävande arbete. Det är ju aningen sjukt egentligen. 

Vi har ett tryggt och stabilt förhållande. Vi bor i en bostadsrätt och har bil. Jag är snart 26 och sambon 29, så nej det är ju ingen brådska åldersmässigt för mig direkt, men längtan har funnits sedan flera år tillbaka. Sambon har större sparande än mig, mitt är inte direkt uppseendeväckande vilket också ororar mig lite. Men ambitionen är ju att bygga upp det kontinuerligt.

Känner igen det där med osäker arbetsituation. På sätt och vis vill jag utnyttja hur vår livssituation ser ut idag. Då sambon jobbar som elitidrottare och har mycket ledig tid. ja förutom resor, jobbar ofta helger osv. Men ofta är han då ledig från tidig eftermiddag de dagar han jobbar. Och det är tryggt ekonomiskt. Skulle vi vänta flera år så är det möjligt att han kanske pluggar eller är i början på ett arbete, dvs en minskad ekonomisk trygghet och mindre tid tillsammans. Då kommer förmodligen jag behöva jobba med och vi kanske måste skola in barn på förskola tidigare än vad jag egentligen vill. Är det konstigt tänkt?

Ni verkar också har väldigt bra förutsättningar med en trygg relation i grunden. Hur mycket har ni pratat om att skaffa barn? Hur gammal är din man? 

Ja det är jättejobbigt att vara såhär velig om detta. Jag tycker att det är helt sjukt att du skulle behöva skola om dig för att få barn. Nejnejnej, inte om du trivs med ditt yrke. Utifrån din sambos arbetstider verkar det ganska lämpligt att satsa på barn nu och att du tar en lagom längd på föräldraledighet, sedan när du gått tillbaka till jobbet får han ta ansvaret för barnet från tidig em medan du är kvar på jobbet. När du kommer hem tar du över så att du får någon timme med barnet och sedan kan han ta hand om barnet igen om du behöver jobba mer hemifrån. Kan han vara föräldraledig från sin elitidrott eller faller det på dig? Menar du att hans inkomst räcker som det ser ut nu och att du kan vara föräldraledig hur länge du vill? För jag ser annars att det är rimligt att du tar det första stora ansvaret under föräldraledigheten, sedan tar han ett större ansvar och att du tar ett större ansvar för barnet om han vill vidareutbilda sig sedan.

För egen del känner jag å ena sidan att jag bör jobba heltid med tanke på pensionen och den låga lön jag har, samt att jag inte började heltidsarbeta förrän vid 28 (pluggade och jobbade extra i massor av år). Å andra sidan hade det ju varit skönt att jobba mindre de första åren förstås. Men för mig är det viktigt att kunna köpa ett fint hus och kunna betala för det, men när man väl har barn kanske man resonerar annorlunda. Dock bor vi i en hyrestvåa och kommer gå direkt på att köpa hus, och har ingen lust att köpa något billigare/mindre/sämre standard så länge för att bo billigare och därmed kunna jobba mindre. Detta eftersom det bara kommer innebära att det blir JAG som jobbar deltid, får sämre pension och mer ansvar för hushållet för min man kommer inte kunna jobba deltid på den typen av jobb han har (detta inser jag själv, han kommer bara behöva göra lika mycket på mindre tid och för mindre betalt).

Skillnaden för dig är ju att du faktiskt längtar och det talar ju för era barnplaner. Jag längtar inte direkt för jag tycker generellt inte om förändringar och jag vet inte hur jag kommer se ut under graviditet (måste sluta med en medicin mot en hudsjukdom) eller hur barnet kommer vara t ex om hen har kolik, vill bli buren hela tiden etc. För mig handlar det mest om att det kommer märkas väldigt mycket tydligare med barn i vårt förhållande att vi har väldigt olika jobbförutsättningar... jag vill att min man ska kunna satsa på sitt jobb eftersom han redan lagt ned mkt engagemang på det och med tanke på att karriär inte är så aktuellt för mig så vore det ju trevligt om en av oss kan dra in lite mer pengar, men det innebär ju att det blir det klassiska att den lågavlönade kvinnan tar största ansvaret om barnen och idag är vi väldigt jämställda så det kommer bli en STOR förändring när vi får barn, eftersom min man tyvärr inte kan vara kvar på den barnvänliga arbetsplats han har nu. Eventuellt måste vi flytta åtminstone tillfälligt dit han får jobb och om det blir så kommer vi nog satsa på barn direkt, så får jag bygga upp mitt jobb sedan. Min man är 30 och vi har diskuterat barn fram och tilbaka de senaste två åren. Så det är väldigt veligt.
  • Anonym (*)
    Anonym (orolig själ) skrev 2015-03-10 10:15:05 följande:

Bra idé med omskolning. Det är ju faktiskt så att inga IT konsulter har barn. Eftersom det inte kan kombineras med familj.
  • AnnaSthlm

I vissa branschen, ex. konsultbranschen, är det i princip omöjligt att jobba deltid, även om man "kan" det rent lagligt. När man har fri arbetstid är det endast lönen som minskar, och visst jobbar man kanske något mindre - övertid. Då blir man av med roligaste uppdragen och hur kul är det?

Byt arbetsplats, skaffa barn med en som kan vara hemma eller skaffa barnflicka, så krasst kan det vara.

• gbgumman

Man får se över sin arbetssituation och arbetsval. Vi hade det tufft men jag lyckades luska ut hur det skulle lösa sig. Såg till att jag kunde jobba närmare min arbetsplats och gick ner 10% i tid samt såg till att jag fick ett schema där jag jobbar riktigt mycket två dar i veckan och lite tre. Sedan jobbar jag ibland på helgen några timmar 11-15 och kompenseras med lediga vardagar. Alla arbetsplatser är unika och du får se över hur du kan lösa det. Byta jobb eller flytta närmare jobbet brukar lösa mycket.

Svar på tråden Hur fan får man ihop livet? jobb och barn?!