• kma

Min sambo vägrar göra rent i kattlådan och frågade om vi inte ska lämna bort katterna ett tag - jag bröt ihop. Kan Jah byta i lådan trots att jag är gravid?

Hej

Gravid i vecka 13 och har två underbara katter. Våran barnmorska sa att det blir min sambos uppgift att göra rent kattlådan hädanefter. När vi skaffade katterna så sa han redan då att han inte skulle ta hand om kattlådan. Det var ett krav för att vi överhuvudtaget skulle skaffa katt.

Sambon är orolig nu att det ska hända barnet nåt om jag fortsätter sköta lådan och sa ikväll att vi kanske ska lämna bort katterna så länge. Jag blev så himla ledsen. Då min sambo jobbar sjukt mycket och kommer hem typ 21 varje kväll och jag som har flyttat till hans stad känner mig så himla ensam utan katterna. Dom är verkligen som mina små barn. Skulle gå under om dom inte fanns.

Våran barnmorska sa att jag helst inte ska sköta lådan medan min kompis mamma som också är barnmorska sa att det inte är nån fara bara jag har plasthandskar och tvättar händerna ordentligt efteråt. Hur gör ni? Tar ni också hand om lådan?

Jag menar hur många gravida kvinnor med katt finns det inte där ute? Varannat barn skulle ju bli skadat med så många katter ute i stugorna?

• Svar på tråden Min sambo vägrar göra rent i kattlådan och frågade om vi inte ska lämna bort katterna ett tag - jag bröt ihop. Kan Jah byta i lådan trots att jag är gravid?
  • Anonym (Katten)

Är det inne katter bara så ska inte det vara något problem har jag för mig.

Det är en smitta dom kan få om dom är ute som kan vara farlig

• Anonym (gravid2015)

Klart du kan städa kattlådor om du bara är noga med hygien och använd gärna handskar. Det är inte luftburen virus katterna har.

• kma
    Anonym (Katten) skrev 2015-03-09 22:36:08 följande:

Är det inne katter bara så ska inte det vara något problem har jag för mig.

Det är en smitta dom kan få om dom är ute som kan vara farlig

Ja båda är inne. Tanken är att dom ska få gå ut sen men hittills har dom aldrig varit ute mer än på balkongen.

Jag har hört både och att det är utekatter som är "farliga" men att innekatter också kan bära smittan på nåt sätt? Men hur blir dom smittade i så fall eller finns bakterien hos vissa katter men inte hos andra?
  • kma
    Anonym (gravid2015) skrev 2015-03-09 22:38:03 följande:

Klart du kan städa kattlådor om du bara är noga med hygien och använd gärna handskar. Det är inte luftburen virus katterna har.

Tack nu känner jag mig lugnare. Jag trodde det var luftburet först men det är det alltså inte? :D
  • Bibbielou

Men gud vad töntigt av din sambo, det är väl klart han kan tömma lådorna åt de stackars katterna i några månader. Det är väl en väldigt liten sak att göra om det betyder så mycket för ditt välbefinnande. Hoppas att han inte har paxat bort bajsblöjorna också.

Det är säkerligen ingen fara om du tömmer lådorna, bara du är noga med hygienen.

• Minza83

Om du rensar oftare än var 24e timma och inte får bajs i munnen så kan du vara lugn!

:) tvätta händerna noggrant efteråt :)

• Vanillaextract

Du kanske borde ha funderat en extra gång innan du skaffade barn med en man som ser levande varelser som något man bara kan göra av med sig. Som inte klarar av att anstränga sig minimalt några månader för att hjälpa oskyldiga varelser och avlasta mamman till hans ofödda barn.

• FirstOne

www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/

Har inget svar på sin fråga men läs på lite och bedöm sedan själv.

Har en kompis som är veterinär som sa att det är vanligare att bli smittad med toxoplasma från otvättade grönsaker än av katter men jag vet inte om jag skulle ta risken.

Kan ni inte komma på en mellanlösning?

Typ att din man kastar hela kattlådan i en sopsäck och köp en ny eller jag vet inte. Sorry kommer inte på nått bättre...

• Anonym (idiot)

Men vilken idiot kille! Kommer han öht hjälpa dig med barnet?

• Ramborg

Som någon sade här ovanför: Toxoplasma är inte luftburet så det är inga problem. Såvida du inte petar i munnen eller ögonen direkt efteråt utan att tvätta händerna förstås.

42.
  • nevermind

Men herregud vad brudar är hysteriska. Köp handskar på ÖB! Eller lär dig tvätta händerna ordentligt. Man tar ju inte ens i skiten.

• mikipiki

Jag är ensamstående och har inget annat val mer än att rensa lådan själv. Man plockar ju inte upp bajset med händerna utan med en spade och min barnmorska sa att så länge man tvättar sig noga efteråt är det ingen fara (jag tvättar och handspritar efteråt).

• sweetheart80

Jag har 3barn och jag har alltid fixat kattlådor själv och det är ingen fara. Mina har varit både ute och inne. Man tar ju inte i det med händerna men tvätta händerna noga precis som man alltid gör.

• Sandraxx

Har haft katt och varit gravid och har alltid varit den som städat kattlådorna - tvättar alltid händerna efteråt. Min barnmorska nämnde aldrig något - iof så frågade jag inte ens.

Tror nog inte att det är någon fara. fast om din sambo nu oroar sig för din och barnets hälsa så förstår jag inte varför inte han kan ställa upp och göra det istället. Det känns mer som ett svepskäl att han vill bli av med katterna?

• Anonym (katten86)

Jag tar hand om lådorna själv. :) Nu när jag är gravid så använder jag plasthandskar och är extra noga med att tvätta händerna efteråt. =) Som tur är så hjälper pojkvännen till ibland med trotts sin allergi och astma! :)

Svar på tråden Min sambo vägrar göra rent i kattlådan och frågade om vi inte ska lämna bort katterna ett tag - jag bröt ihop. Kan Jah byta i lådan trots att jag är gravid?