• trulle82

Ni som har har haft bebisar som sover dåligt, när började de sova bättre

Som rubriken lyder :) När började ni se skillnad i sömnen på natten? Jag har en 10 månaders som fortfarande sover jättedåligt, och jag ser liksom ingen ljusning i det. Det är flera uppvak per natt, och har alltid varit så. Jag behöver lite pepp att det faktiskt blir bättre, och förhoppningsvis innan hon blir tonåring

• Svar på tråden Ni som har har haft bebisar som sover dåligt, när började de sova bättre
  • Flickan och kråkan

Efter året någonting. Det har för alla mina tre varit enorm skillnad på sömnen när de varit 1 år och 1,5. Yngsta är 20 månader nu. När han var 1 år vaknade han var och varannan timme och var ofta ledsen och svår att få att somna om (samsover så inte ensam eller liknande). Sedan han var 14 månader så sover han vanligtvis hela nätterna. Liknande för de äldsta som nu är 7 respektive snart 6 år. 

• trulle82
    Flickan och kråkan skrev 2015-03-10 09:46:34 följande:

Efter året någonting. Det har för alla mina tre varit enorm skillnad på sömnen när de varit 1 år och 1,5. Yngsta är 20 månader nu. När han var 1 år vaknade han var och varannan timme och var ofta ledsen och svår att få att somna om (samsover så inte ensam eller liknande). Sedan han var 14 månader så sover han vanligtvis hela nätterna. Liknande för de äldsta som nu är 7 respektive snart 6 år. 

Skönt att höra! Kom det av sig själv? 
    Min dotter vaknar också var eller varannan timme. Är det en fas, så vaknar hon ännu oftare. Hon äter en gång på natten, de andra gångerna behöver hon oftast bara hjälp att somna om.
  • Flickan och kråkan
    trulle82 skrev 2015-03-10 09:54:01 följande:

Skönt att höra! Kom det av sig själv? 

Min dotter vaknar också var eller varannan timme. Är det en fas, så vaknar hon ännu oftare. Hon äter en gång på natten, de andra gångerna behöver hon oftast bara hjälp att somna om.

Ja, för alla tre har det kommit av sig själv. Inte ändrat någonting. De har somnat i famn eller vid bröstet och samsovit som tidigare....och så har de bara börjat att sluta att vakna. Ingen av dem har dock ätit på natten när de börjat sova hela nätter men vet inte om det varit någon faktor. Hela nätter har inte kommit i samband med avslutad nattamningen. Tror det handlar om mognad och utveckling snarast. Sedan vet jag inte hur de hade sovit själva själva. Ibland har de börjat gny och röra på sig men så har en hand kommit viftande och känt att vi varit där och somnat om.
  • Oscarsmamma84

Nu när han är 20 mån så har han börjat sova mycket bättre. Men visst han har fortfarande nätter där han sover oroligt o vaknar flera ggr.

• Rosa Fluff

Efter 2 år när han fick diagnos grav sömnstörning och medicin för det. Dock vaknar han fortfarande 2-6 ggr per natt.

• trulle82
    Oscarsmamma84 skrev 2015-03-10 10:16:39 följande:

Nu när han är 20 mån så har han börjat sova mycket bättre. Men visst han har fortfarande nätter där han sover oroligt o vaknar flera ggr.

Vad skönt att det är bättre! Får ni hela nätter nu ibland? Hur sov han tidigare?
  • trulle82
    Rosa Fluff skrev 2015-03-10 10:16:45 följande:

Efter 2 år när han fick diagnos grav sömnstörning och medicin för det. Dock vaknar han fortfarande 2-6 ggr per natt.

Oj det låter jobbigt! Vad innebär grav sömnstörning?
  • Oscarsmamma84
    trulle82 skrev 2015-03-10 10:27:08 följande:

Vad skönt att det är bättre! Får ni hela nätter nu ibland? Hur sov han tidigare?

De flesta nätter sover han 10 timmar . Lägger han sig 19 så går han upp 5. Innan sov han inte alls kändes det som. Kunde lägga sig vid 20 vakna 22. Vara vaken 1 timme somna om vakna igen vara vaken några timmar mitt på natten. Höll på att gå under av trötthet helt ärligt. Inatt sov han oroligt. La sig 19.30 vaknade 24 o bara grät. Sen sov han till 6 så en bra natt:)
  • Rosa Fluff
    trulle82 skrev 2015-03-10 10:28:06 följande:

Oj det låter jobbigt! Vad innebär grav sömnstörning?

Han vaknade i snitt 15 ggr varje natt. Oc han kom aldrig riktigt ner i djupsömn. Ju äldre han blev desto mer påverkades han av besvären.

Nu får han som sagt medicin, ligger på nästan full dos och vaknar ändå. Men för oss är det rena drömmen nu. : )
  • trulle82
    Oscarsmamma84 skrev 2015-03-10 10:34:36 följande:
    De flesta nätter sover han 10 timmar . Lägger han sig 19 så går han upp 5. Innan sov han inte alls kändes det som. Kunde lägga sig vid 20 vakna 22. Vara vaken 1 timme somna om vakna igen vara vaken några timmar mitt på natten. Höll på att gå under av trötthet helt ärligt. Inatt sov han oroligt. La sig 19.30 vaknade 24 o bara grät. Sen sov han till 6 så en bra natt:)
    Ja det låter helt ok faktiskt Jag behöver inte en hel natt än, hon är ju fortfarande liten..men några fler timmar i sträck vore skönt!! Hoppas inte det dröjer ända till 20 månader dock Samsover ni eller han sover i egen säng?
Svar på tråden Ni som har har haft bebisar som sover dåligt, när började de sova bättre