• Yonndax

    Graviditetsklåda

    Hade graviditetsklåda förra grav som kom i ca vecka 28. Är nu i denna grav i vecka 27+6 och det har börjat klia i händerna, under fötterna och på armar och ben. Väntar på samtal från BM. 

    Nån annan som har haft det och har några tips för att lindrar klådan?

  • Svar på tråden Graviditetsklåda
  • Linae86
    Yonndax skrev 2015-03-10 11:00:22 följande:

    Hade graviditetsklåda förra grav som kom i ca vecka 28. Är nu i denna grav i vecka 27+6 och det har börjat klia i händerna, under fötterna och på armar och ben. Väntar på samtal från BM. 

    Nån annan som har haft det och har några tips för att lindrar klådan?


    Är gravid och har fått bältros, kliar och gör ont som fan. Smörjer med aloe Vera som jag tycker hjälper lite mot klådan! Har du testat det?
  • Yonndax

    Nä....får köpa det imorron. Har hampasalva just nu och den fungerar men den är väldigt fet och tar ett bra tag innan den helt har gått in i huden så den är jobbig att använda på större ytor.

  • Linae86
    Yonndax skrev 2015-03-10 22:16:39 följande:

    Nä....får köpa det imorron. Har hampasalva just nu och den fungerar men den är väldigt fet och tar ett bra tag innan den helt har gått in i huden så den är jobbig att använda på större ytor.


    Köp så ren aloe vera som möjligt :) Funkar mot det mesta. Jag har även haft det i hårbotten när jag varit torr ;)
  • Linae86
    Yonndax skrev 2015-03-10 22:16:39 följande:

    Nä....får köpa det imorron. Har hampasalva just nu och den fungerar men den är väldigt fet och tar ett bra tag innan den helt har gått in i huden så den är jobbig att använda på större ytor.


    Köp så ren aloe vera som möjligt :) Funkar mot det mesta. Jag har även haft det i hårbotten när jag varit torr ;)
  • m0desty

    Skaffa tid hos din husläkare. De kommer att vilja ta prov som tar lång tid att få svar på (1 vecka för mig). Se till att du ändå genast får medicin utskriven och uppföljning så snart provsvar finns. Tyvärr är en del läkare obenägna att skriva ut de effektivaste medicinerna om värdena i blodet inte är så höga att de kan skada barnet.

    För dig riskerar detta dock att bli ett litet helvete. Klådan blir bara värre. Det hela kommer sig av att levern inte klarar att rena allt blod. Din blodvolym ökar ca 40 % under graviditeten men levern är ju lika stor.

    Stå på dig hos läkaren för detta är hemskt att uppleva och du har många veckor kvar. Jag fick hepatos sista veckan och höll på att förlora förståndet på slutet.

    Det är orenheterna i blodet som gör att det kliar. Våta kalla handdukar hjälper för stunden

  • Yonndax
    m0desty skrev 2015-03-11 14:37:38 följande:

    Skaffa tid hos din husläkare. De kommer att vilja ta prov som tar lång tid att få svar på (1 vecka för mig). Se till att du ändå genast får medicin utskriven och uppföljning så snart provsvar finns. Tyvärr är en del läkare obenägna att skriva ut de effektivaste medicinerna om värdena i blodet inte är så höga att de kan skada barnet.

    För dig riskerar detta dock att bli ett litet helvete. Klådan blir bara värre. Det hela kommer sig av att levern inte klarar att rena allt blod. Din blodvolym ökar ca 40 % under graviditeten men levern är ju lika stor.

    Stå på dig hos läkaren för detta är hemskt att uppleva och du har många veckor kvar. Jag fick hepatos sista veckan och höll på att förlora förståndet på slutet.

    Det är orenheterna i blodet som gör att det kliar. Våta kalla handdukar hjälper för stunden


    Har kontaktat MVC men första tid för provtagning är om 1 vecka. Dock får jag svar redan till dagen därpå. Jag vet hur jobbigt det kan vara och att det kan vara svårt att får medicin. Hade hepatos under förra grav och kliade sönder armar och ben innan vattnet gick spontant i vecka 35. Nu har jag fått lergigan jag ska ta fram till provet ska tas. Undrade mer om nån hade förslag på vad man kan göra själv så länge.
  • Kattflickan

    Jag fick hepatos i förra graviditeten. Gallsyrevärdena steg snabbt mot slutet. TS, du är bara i vecka 28 och borde få Ursofalk för att sänka värdena om de är höga.

    Jag har också alltid fått snabba svar på mina prover, samma dag eller dagen efter som tur är. Mina värden steg från 20 till 60 bara på några dagar.

    Jag är gravid igen, i v 19. Jag gjorde ivf för att bli gravid och då får man tillskott av progesteron i början av graviditeten. Det är östrogen och progesteron som levern reagerar på vid hepatos. I vecka 5 började det vagt klia i handflatorna. Jag fick panik, så tidigt kan man väl knappt få hepatos! Proverna visade att gallsyrevärdet var 9,1.

    Jag läste på lite. Trappade ner progesteronet, vilket jag ändå skulle och började äta en fettsnål diet för att minska belastningen på levern. Jag använder i princip bara fleromättade fetter i maten.

    Mina gallsyrevärdet har sjunkit till ca 6.

    Jag tror jag kommer att få hepatos, men förhoppningsvis kommer det att dröja ytterligare ett antal veckor.

  • Kattflickan

    Glömde skriva att jag fick bekräftat av en läkare att det kan ha varit progesteronvagitorierna som orsakade de tidiga känningarna av hepatos.

  • Kattflickan

    Glömde också att du borde be om tavegyl mot klådan. Vissa tycker att kylbalsam hjälper.

    Jag äter förresten inte en fettfri kost, bara mindre fett. Det kan nog vara farligt för fostret att ta bort allt fett ur maten.

  • TinkyWinky

    ni som har klåda, är dte itslag med, för ja har fått utslag på båda underarmarna o nu även en del på över armarna och lite på ovansidan av händerna. Och har även ngt i ansiktet under ögonen..


    Måste kontakta läkare idag då det ej lägger sig utan är samma o ibland värre fastja provat smörja med både miniderm, mildison , idomin o hydrocortison..


    ★ Kewin 9/7-09 ★ Theo 9/1-13 ★ Lillebror BF, 22 Juni 2015 ★
  • Yonndax

    Jo då. Det går bättre. Har inte fått medicin men med genom att lägga om kost och att smörja in har hjälpt att hålla det på en ok nivå. Proverna ligger precis över vad de borde ha men jag kliar inte sönder mig själv iaf. Tar nya prover var annan vecka just nu och har legigan utskrivit iaf det skulle behövas.

  • JenClarRos

    Hej!

    Vet att tråden har några år på nacken men försöker här ändå.

    Ni som haft graviditetsklåda, har ni fått uppföljning efter?
    Jag hade det i min graviditet för 9 år sedan, men efter barnet var fött har jag inte hört ett ljud om det och min klåda försvann.

    Nu efter har jag läst på flera ställen att har man haft graviditetsklåda har man kraftigt ökad risk för tex levercancer. Det är ju inte roligt att läsa att den tom är kraftigt ökad.

    SÅ vad ska man göra, har ni gjort ngt? levercancer är ju inget man vill ha direkt.
    Jag blev skit orolig och har svårt för att släppa det.

    Tacksam för svar om ngn mer är orolig eller har fått göra några tester.

  • iris19
    JenClarRos skrev 2018-10-18 10:17:02 följande:

    Hej!

    Vet att tråden har några år på nacken men försöker här ändå.

    Ni som haft graviditetsklåda, har ni fått uppföljning efter?
    Jag hade det i min graviditet för 9 år sedan, men efter barnet var fött har jag inte hört ett ljud om det och min klåda försvann.

    Nu efter har jag läst på flera ställen att har man haft graviditetsklåda har man kraftigt ökad risk för tex levercancer. Det är ju inte roligt att läsa att den tom är kraftigt ökad.

    SÅ vad ska man göra, har ni gjort ngt? levercancer är ju inget man vill ha direkt.
    Jag blev skit orolig och har svårt för att släppa det.

    Tacksam för svar om ngn mer är orolig eller har fått göra några tester.


    Hade du graviditetsklåda eller hepatos? Det är lite skillnad på att ha hepatos, då man har förhöjda gallsyror och graviditetsklåda. 
    Är det hepatos du har haft så har jag oxå läst att de ska följa upp en efteråt. 
    Fick barn för 10 år sen, men de gjorde ingen uppföljning då efter min hepatos. 
Svar på tråden Graviditetsklåda