• RebeckaM

Vilken kaffemaskin har du och varför är den så bra?

Hej,
    Precis som rubriken lyder, vilken kaffemaskin har du och varför är den så bra?

Rebecka är en erfaren webbskribent - artikelskribenten.se
  • Svar på tråden Vilken kaffemaskin har du och varför är den så bra?
  • Fia 28

Har en Mokkamaster. Ser inte egentligen nån fördel med den över nån annan. Den funkar bra o ger varmt kaffe, men det gör väl de flesta kaffebryggare.

• RebeckaM

Jag undrar om det är många som brygger espresso med påsar och skummar mjölk och så där. 
    Om ni har en vanlig bryggare, använder ni en kvarn för att mala bönor eller kör ni på färdigmalet kaffe?

Lägger ni mycket tid på ert kaffe?

Tack för alla svar!

• frökenelisabeth

Jag har en Tassimo. Superbra för att göra espresso/latte, kan även göra "vanligt" kaffe samt te, varm choklad och annat, men till detta ändamål är den mest bara dyrare .

• RebeckaM
    frökenelisabeth skrev 2015-03-10 16:53:30 följande:

Jag har en Tassimo. Superbra för att göra espresso/latte, kan även göra "vanligt" kaffe samt te, varm choklad och annat, men till detta ändamål är den mest bara dyrare .

Använder du din Tassimo dagligen eller mest för lite festligare tillfällen?
  • Michael 310

en saeco synthia tror jag den heter, och bönor från espressohouse. Gör gott kaffe och är hyfsat lätt att göra rent.

• Fia 28
    RebeckaM skrev 2015-03-10 16:49:56 följande:

Jag undrar om det är många som brygger espresso med påsar och skummar mjölk och så där. 
    Om ni har en vanlig bryggare, använder ni en kvarn för att mala bönor eller kör ni på färdigmalet kaffe?

Lägger ni mycket tid på ert kaffe?

Tack för alla svar!

Jag är ingen kaffenjutare, så att börja mala bönor och skumma mjölk blir överkurs. Kör på färdigmalet mörkrostat kaffe.
  • RebeckaM
    Fia 28 skrev 2015-03-11 12:50:31 följande:
    Jag är ingen kaffenjutare, så att börja mala bönor och skumma mjölk blir överkurs. Kör på färdigmalet mörkrostat kaffe.
    Men även om du inte bryr dig så mycket om det där med en viss typ av kaffe så är väl tillredningen viktig. Kör du på 3 skopor i melittafilter och så tre koppar i kannan? (det är det som jag kommer ihåg från mitt barndomshem där ingen var kaffefantast
  • Fia 28
    RebeckaM skrev 2015-03-11 12:54:05 följande:
    Men även om du inte bryr dig så mycket om det där med en viss typ av kaffe så är väl tillredningen viktig. Kör du på 3 skopor i melittafilter och så tre koppar i kannan? (det är det som jag kommer ihåg från mitt barndomshem där ingen var kaffefantast
    Jepp, samma antal skopor kaffepulver som koppar vatten.
  • RebeckaM
    Fia 28 skrev 2015-03-11 12:55:53 följande:
    Jepp, samma antal skopor kaffepulver som koppar vatten.
    Jag undrar varför man bara behöver en sked turkiskt kaffe som man blandar direkt i glaset när man ska ha en hel skopa till en bryggd kopp, någon som vet något om detta?
  • Fia 28
    RebeckaM skrev 2015-03-11 13:39:09 följande:
    Jag undrar varför man bara behöver en sked turkiskt kaffe som man blandar direkt i glaset när man ska ha en hel skopa till en bryggd kopp, någon som vet något om detta?
    Jo men turkiskt kaffe har ju en speciell tillredningsmetod med mycket socker i en liten liten kopp. Antar de dessutom får mera kaffe ur det när det är så finmalet.
  • frökenelisabeth
    RebeckaM skrev 2015-03-11 10:08:21 följande:

Använder du din Tassimo dagligen eller mest för lite festligare tillfällen?

Tanken när vi köpte den var att det skulle vara för lite festligare tillfällen, men det höll inte riktigt, vi använder den flera gånger dagligen. dock använder vi inte mjölkkapslarna utan skummar vanlig mjölk och så i med en espresso.
  • SeamanStaines

Vi Har en Nespresso som vi älskar. Har haft den i tre år nu och använder den flera gånger om dagen. Det enda negativa är väl att kapslarna är lite dyra och att man bara lan köpa dem på internet ( om man inte bor i storstad).

• Butterscotch

Vi har en Nespressomaskin, en Lattissima+

www.nespresso.com/coffee-and-milk/en_SE/machine-range/lattissimaplus

Jag gillar den för att den gör gott kaffe och är väldigt smidig att använda. Mjölkbehållaren rengör man efter användning genom att trycka på en knapp och sen är det bara att ta loss den och ställa in den i kylskåpet inför nästa användning. Vi hade en "riktig" espressomaskin tidigare men den var mycket jobbigare att använda och rengöra, så då bytte vi till den här.

• Butterscotch
    Butterscotch skrev 2015-03-16 14:28:39 följande:

Vi har en Nespressomaskin, en Lattissima+

www.nespresso.com/coffee-and-milk/en_SE/machine-range/lattissimaplus

Jag gillar den för att den gör gott kaffe och är väldigt smidig att använda. Mjölkbehållaren rengör man efter användning genom att trycka på en knapp och sen är det bara att ta loss den och ställa in den i kylskåpet inför nästa användning. Vi hade en "riktig" espressomaskin tidigare men den var mycket jobbigare att använda och rengöra, så då bytte vi till den här.

Just ja - det är enkelt att beställa nya kapslar (levereras inom bara några dagar) och garantin är grym om något blir fel på maskinen. 
  • Rainbow gg

Tassimo. Helt jävla onödig pryl som sambon ville ha bara för det är "fint & dyrt" (att de typ kostar 300 spänn nu för tiden vill han inte ta till sig). Visst, den gör gott kaffe (som vi inte dricker hemma) och god chai latte men det är egentligen inte värt pengarna.

• FoxyAndDelightful

Kaffemaskinen är ju A och O för hur gått kaffet blir. Ett oväntat guldkorn är OBH nordicas kaffekokare. Inget märkvärdigt märke men kaffet blir super. Klart prisvärt om man är student och därmed lever på kaffe framför mat.

Svar på tråden Vilken kaffemaskin har du och varför är den så bra?