• Lakrisal

När är det försent att börja "doppa" en bebis under vatten?

När är det försent att börja doppa bebisar under vatten? (Alltså, hur länge har de kvar reflexen som gör att de inte andas in)
    Jag träffade nämligen en mamma i simhallen som sa att det inte var försent att börja "doppa" min flicka nu som är 9,5 månader, hon visade hur man skulle göra, men jag vågade inte av rädsla för att ge henne men för livet tänk om hon aldrig vill bada igen!
    Samtidigt är jag nyfiken på att prova eftersom jag tror att det kanske skulle vara bra för henne att vänja sig att vara under vatten utan att bli rädd, något som jag alltid lidit av när jag var liten!
    Vad tror ni, vågar jag testa?

• Svar på tråden När är det försent att börja "doppa" en bebis under vatten?
  • Läängtande

visst ska du testa, annars blir det ännu senare. Gör det hemma i badet om du inte går på simmis. Då är det en känd miljö. Titta i ögonen, var noga med ögonkontakt (annars vill hon inte) säg "dyk" samtidigt som du lyfter henne lite som för att ta sats, doppa sen huvud/ansikte. Det kan kanske ta några gånger. Vi håller på att lära Mathilda detta, hon är 4 månader. Vi lär henne genom simskola men övar hemma. Det är kul men lite läskigt ibland. Viktigt bara med ögonkontakten.

• LindaPo

Något som är jätteviktigt är att när hon kommer upp får signaler av dej att det inte var farligt, dvs du måste skratta, sjunga, busa... Då kommer hon bara tycka att det är roligt!!!
    Det är absolut inte försent!! Lycka till!!

• MARIA99

Tycker du ska börja på babysim om du vill testa. Alicia var över ett år när hon började på babysim & de fick lära sig att vara under vattnet där.. De flesta av barnen där gillade det fast de inte gjort det tidigare men Alicia var inte så förtjust i just det momentet men resten gilla hon ju.
    Tycker inte du ska göra det på egen hand iallafall..

• Lakrisal

Tack för svaren! Jättebra tips!
    Nu blev jag lite lugnare, jag tror jag ska testa!

Tyvärr har jag inget badkar hemma, men jag kanske kan låna mormors! Kan ju kännas lite tryggare att börja prova i hemmiljö kanske!

• MARIA99

Det är det att de som leder babysimmen säger att man inte ska göra det hemma utan bara under ledares uppsikt..& helst om du aldrig gjort det.
    ja inte skulle jag våga iallafall =/

• Amorella

Vad är vitsen med att doppa in baby under vattnet hemma i badkaret?! Bara en nyfiken fråga! I simhallen är ju en annan sak - det är ju en del av badet och leket där. Men det finns ju inget "egenvärde" i att babyns huvud ska under vattnet. Dessutom skulle jag inte våga göra det på egen hand hemma. Tänk om något händer?! Dessutom kan det vara obehagligt om de har fått en kallsup eller svalt mycket vatten - och det händer i början! Då är det tryggt att ha utbildad personal i närheten.

När vi gick på babysim var vissa barn 4 månader, andra 12 månader. Den där reflexen som det skrivs så mycket om här på FL var inget vår ledare berättade om och jag upplevde inte heller att de med större bebisar hade mer "problem" än vi med små bebisar. Tvärtom är ju poängen med dyket att de ska lära sig att hålla andan under vattnet, alltså det är ingen reflex som används.

Vi gick på babysim just för att min sambo var så extremt rädd för vatten när han var liten, så det kan jag rekommendera! Det är verkligen värt pengarna. Vi ville vänja vår tjej vid att bada och ha roligt i vattnet samtidigt som vi ville lära oss hur vi kan bada med henne i bassäng. Otroligt nyttigt och lärorikt! Men vi gör fortfarande inga "dyk" hemma i badkaret.

• Läängtande

Jag vet inte om det är viktigt att göra det under en utbildad ledares uppsikt första gången, eller sen. Vitsen att göra det hemma tycker jag är precis samma som på "simmis", lek och bad och ha kul, det har vi i badet hemma också: Vi sjunger och skojar och det är en del av skojet. Naturligtvis ska det vara när man badar ihop, inte om bebisen badar själv.

• Moomin

Håller med Amorella, jag fattar verkligen inte varför man skall stoppa ned bebisen under vattnet i badkaret hemma .
    Helt meningslöst och dessutom skitdumt eftersom man riskerar att skrämma barnet och göra det rädd för vatten. Hur många vuxna tycker att det är mysigt att doppa huvudet när man badar badkar? Ingen jag känner i alla fall...

Annars har jag hört att den undervattensreflex som bebisar har när de föds försvinner när de är omkring 10-12 månader...

• Läängtande

Som sagt, av precis samma anledning som man gör det på simskolan. Meningslöst och skitdumt tycker jag inte att det är. Jag doppar alltid huvudet när jag badar.

• Lakrisal

Varför skulle det vara värre att doppa barnet i badet hemma än i simhallen?
    Inte för att jag har provat än, men det låter bra tycker jag att börja lite lugnt hemma än med en massa stojiga barn runt omkring som det ju ofta är i en simhall. Bara så att hon vänjer sig att vara under vatten, sen kan man ju fortsätta i simhallen.

Jag ska snart börja jobba igen efter mammaledigheten så jag har ingen möjlighet att delta i någon babysimgrupp, och tyvärr passade jag inte på i höstas när jag hade kunnat... Vilket jag ångrar nu! Men jag brukar gå till simhallen med henne själv ca 1 gång i veckan, så vatten är hon ju van vid - jag har bara inte vågat doppa henne än!

Svar på tråden När är det försent att börja "doppa" en bebis under vatten?