Istället för att dividera med 365, så dividerar du med det antal arbetsdagar du har per år. Ersättningen är således högre vid tillfällig föräldrapenning (TFP, som är ersättningen du begär från FK när du är hemma från ditt arbete pga VAB).
Antalet arbetsdagar har din arbetsgivare lämnat uppgift till FK om i samband med att din SGI fastställdes. Står sannolikt även på "Mina sidor" på deras hemsida.
Angående din fråga så står det tydligt vad som gäller om ordinarie vårdare är sjuk på hemsidan också:
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_sjukt/om_vab
AnnaKG skrev 2015-03-11 11:06:17 följande:
när jag var f-ledig så vart jag och min dotter sjuka. Frågade då fkassan om min sambo fick vara hemma och vabba fick svaret NEJ!
För tydligen så skulle man orka att ta hand om sitt sjuka barn trots att man själv är sjuk När man har f-penning. Detta var 2012 så det kan ju ha ändrats..
Förstod det som om att detta infaller på din sambos föräldradag..
Bästa är att ringa o fråga :)
Nej, det är ingen ny regel alls. Det har varit på detta sättet i många år, åtminstone sedan 2007 (då jag fick mitt första barn och satte mig in i regelverket).
Däremot kan man inte få TFP från FK i samband med VAB för ett barn som är yngre än 240 dagar gammalt (ca 8 månader) utan då får man ta vanlig FP.
Så antingen har det varit att barnet var för litet eller så har du och FK missförstått varandra.