• Anonym (Utskälld kille)

Blev utskälld på grund av frukt

Jag fick skäll av en tant ute nyss i 45-50 års åldern när jag åt banan och slängde skalet under en buske. Hon tyckte det var ohyfsat och idiotiskt, att mans läget det inpapperskorgen och inte ute i naturen. Jag sa då att bananskalet ändå skulle bli gödsel så varför inte, busken mår ju bra av att få bananskalet där eftersom det genererar näring, men hon gav sig inte.

Hade jag fel?

• Svar på tråden Blev utskälld på grund av frukt
  • Anonym (idiot)

Du är en idiot. Om alla skulle slänga organiskt material överallt - hur tror du att det ser ut då efter några veckor? Använd papperskorgarna. Idiot!

Anonym (idiot) skrev 2015-03-11 12:17:51 följande:

Du är en idiot. Om alla skulle slänga organiskt material överallt - hur tror du att det ser ut då efter några veckor? Använd papperskorgarna. Idiot!

Ja det är sant. Jag ska använda dina hål och lägga in all frut där!
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Utskälld kille) skrev 2015-03-11 12:10:33 följande:

Jag fick skäll av en tant ute nyss i 45-50 års åldern när jag åt banan och slängde skalet under en buske. Hon tyckte det var ohyfsat och idiotiskt, att mans läget det inpapperskorgen och inte ute i naturen. Jag sa då att bananskalet ändå skulle bli gödsel så varför inte, busken mår ju bra av att få bananskalet där eftersom det genererar näring, men hon gav sig inte.

Hade jag fel?

Ja, du gjorde fel eftersom det bryter mot lagen att kasta bananskal i naturen.
    Anonym (Bella) skrev 2015-03-11 12:21:35 följande:

Vilken lag? Bananskalslagen eller?
  • Anonym (Främmande bananen i svenska naturen)

Bananskal förmultnar VÄLDIGT långsamt på egen han i Sverige, då bananer inte förekommer naturligt här. Jorden kan således inte bryta ner ett bananskal lika lätt som ett äppelskrutt, t ex.

• Anonym (Främmande bananen i svenska naturen)
    Anonym (Utskälld kille) skrev 2015-03-11 12:22:19 följande:

Vilken lag? Bananskalslagen eller?

Förbud mot nedskräpning, kanske?
  • Lena

Hon hade rätt. Tänk hur det skulle se ut om alla gjorde så

• Anonym (banana)

Jag fick höra av min scoutlärare att det inte var bra att låta bananskal förmultna i naturen, dels på grund av att de är så besprutade och dels för att det är en utländsk bakteriekultur. Men jag vet inte om det är så.

• Anonym (banana)
    Anonym (Bella) skrev 2015-03-11 12:21:35 följande:
    Fast det där är en myt. Bananskal bryts ner lika fort som en äppelskrutt om inte snabbare. Testa själv i komposten hemma. 
    Anonym (banana) skrev 2015-03-11 12:30:59 följande:

Fast det där är en myt. Bananskal bryts ner lika fort som en äppelskrutt om inte snabbare. Testa själv i komposten hemma. 

Precis! Jag tycker bananer ruttnar snabbare än äpplen. Mina äpplen i kylen är fortfarande i liv trots att jag haft dem här i 2,5 veckor. Mina bananer ruttnar efter 3 dagar....
Svar på tråden Blev utskälld på grund av frukt