• mb08

giftfri och tålig tallrik som tål micro?

Ja, som rubriken ovan, jag letar efter något giftfritt (dvs vill inte ha melanin eller "vanlig" plast) mat-set till barn, det ska alltså vara okrossbart och ekologiskt samt att detska tåla micro! Det finns massor av fina produkter som fyller alla krav utom just med mikrovågsugnen. Någon som har tips?

• Svar på tråden giftfri och tålig tallrik som tål micro?
  • Birgitta02

Kan man inte värma i vanlig tallrik och flytta över till den okrossbara? Låter som om du kommer få lite svårt att hitta med den kravlistan. Visste iofs inte heller att det fanns gifter i vanliga hårdplasttallrikar.

• mb08

jo det kan jag förstås men tänkte kolla om nån hade tips. Tror dock också jag får svårt att hitta det :) Finns som sagt mycket giftfritt men det är ofta i bambu och det tål inte mikro.

Jag försöker undvika plast själv och skulle aldrig själv äta på det själv (och absolut aldrig värma det i mikron) då all plast emitterar och då särskilt vid värmning. Därför vill jag inte göra det till mitt barn heller. Jag förstår inte folk som värmer sina nappflaskor i mikro tex, men det är ju jag (vi använder glasnappflaska). 

• Aniiee

Köp duralex-tallrikar annars. Förvisso glas men väldigt tåliga.

Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
Svar på tråden giftfri och tålig tallrik som tål micro?