• ceciliajohansson

Utbuktning på övre delen av magen

Hej alla där ute! Glad
    Jag är gravid i vecka 13 (12+3). Jag upptäckte en konstig utbuktning i mitten av magen över naveln idag. Den syns när jag lixom böjer mig bakåt med överkroppen. Bifogar två bilder som visar det jag beskriver lite. 
    Vad är detta för något? Är det någon slags muskel eller nått annat? Någon som vet? Glad

• Svar på tråden Utbuktning på övre delen av magen
  • mavidyz
    ceciliajohansson skrev 2015-03-11 19:09:38 följande:

Hej alla där ute! Glad
    Jag är gravid i vecka 13 (12+3). Jag upptäckte en konstig utbuktning i mitten av magen över naveln idag. Den syns när jag lixom böjer mig bakåt med överkroppen. Bifogar två bilder som visar det jag beskriver lite. 
    Vad är detta för något? Är det någon slags muskel eller nått annat? Någon som vet? Glad

Wow, jag har EXAKT lika!!
    Är i vecka 15 (14+5) och upptäckte det ungefär för 2 veckor sedan :)
    Jag är också nyfiken på vad knölen är! För inte kan det väl vara livmodern 
    som gör en knöl så pass högt upp?

• Tigmatropos

Kanske inte livmodern i sig självt som är såpass högt redan nej, men ni vet alla goa härliga tarmar och allt annat gojs pressas uppåt och mosas Skrattande och så har man ligament som går där som sträcks massor och drar upp livmodern.

Är knölen hård eller mjuk? Livmodern är ganska hård och stum, och ligament känns ju typ som senor och är spända, medan tarmarna är mjuka.

• DieFrau

Jag hade också så där, men lite senare. Var ganska stor i typ vecka 18-20 redan. Jag trodde det hade med magmusklerna att göra på något vis.

• Anonym (Rosa)

Ser ut som en magmuskel.. Livmodern når knappast dit upp än..

• Micka!

Är delade magmuskler, inget konstigt..vanligare när man får barn tätt, då blir Magmusklerna mer uttöjda!

• Anonym (rectusdiastas)

Som kommentaren ovan mig skriver, magmuskler som delat på sig, även kallat rectusdiastas. Jag är också gravid och har likadant.

• Lluiht

Detta är ju ingen jätteaktuell tråd men sparkar igång den lite ändå. Sådär ser min mage också ut nu i vecka 32... Någon som vet om det kommer bli ett helvete att få ihop efter förlossning eller om en sånhär "pyramid" "bara" kan tyda på en normalstor delning?

Svar på tråden Utbuktning på övre delen av magen