• nasj

Hur mycket cykling är ok för en 5-åring?

EN fråga,min son är 5 och har fått en ny cykel som han älskar.Normalt sätt cyklar jag (om vädret tillåter givetvis)med båda barnen till dagis i cykelvagn.Nu vill han cykla själv och har fått göra det 3 gånger,dock till "problemet" det är en distans på 8 km.Vi cyklar sakta i hans takt och han klarar det hur fint som helst och det är han som vill cykla,jag har inte uppmuntrat honom. Dock tyckte de att han var alldeles för trött idag på dagis och reagerade enormt mkt på distansen och jag har fått jättedåligt  samvete.Är det för långt,är det fel av mig att låta honom cykla den biten själv (det är cykelväg hela vägen så han utsätts inte för trafiken) Har försökt googla men får inte fram nått.Behöver ert sunda förnuft, är det för långt eller är det okej,vad tror ni?Ps han cyklar inte hem utan hans pappa hämtar honom med bil.

• Svar på tråden Hur mycket cykling är ok för en 5-åring?
  • dontkillmyvibe

Låt honom cykla om han vill det!

Gnälliga barn som inte orkar visar ju det, även när de orkar och bara är.. Ja, gnälliga ;)

• BigMami

Han kan ju vara trött på förskolan av andra orsaker. Inte tror jag det beror på cyklingen?

Han kanske håller på att bli sjuk, eller så? Man själv är ju inte tipp topp alla dagar

• Jag är bara jag

Om han vill,orkar och inte gnäller över cyklingen så låt han cykla. Glad En bra grund för framtiden att röra på sig som liten.

• nasj

Stort tack för era svar, då får han cykla om han vill eller åka cykelvagnen om han inte orkar

• Kattexmex

Han kanske behöver en frukt eller liknande när ni kommer fram? 8 km kräver nog en del energipåfyllnad just för att undvika trötthet.

Svar på tråden Hur mycket cykling är ok för en 5-åring?