• pinglan137

Hur göra med sonen?

Min son köpte en ny moped förra våren fick den för bra pris då butiken skulle gå i konkurs. Den var dock lite svårstartad men det gick att få igång den. Han köpte den för 18 000 och hade sparade pengar som hans morföräldrar satt in för att ha för speciella saker och han får ta ut dom när han är 18 år men nu fick han ett okej ändå från dom. Men som tonåringar är så är han ombytlig nu har han hittat en ny för 15 000 och hans gamla startar inte alls hur mycket han än försökt. Han e jätteivrig att köpa en ny som han hittat medans mitt villkor var att han först skulle fixa sin "gamla" och sälja den förs plus anstränga sig för att söka ett sommarjobb också.Blev världens liv här hemma pga att han ville ha den nya redan i helgen då ALLA kompisar börjat köra;)

Stötte på en av hans kompisars föräldrar häromdagen och dom sa att deras son är preceis likadan men dom har gett med sig av vissa saker så deras son har både moppe och epa för dom ser det som så att har dom något och mecka och köra med så har dom något att göra och förhoppningsvis håller sig ifrån droger och dricka och sånt...Hmm så nu vet jag inte hur jag ska göra för det lät ju som ett bra argument...
    Hur hade ni gjort och tänkt kom gärna med råd och tips...

• Svar på tråden Hur göra med sonen?
  • Birgitta02

Tycker ni skall lämna in nuvarande moppen och få den lagad. Antingen sälja den den sen eller så ge den tillbaka till sonen. Men att ställa av en moppe som är ett år gammal, och stå och damma, skulle aldrig i livet jag gjort. och han vill ha en 15000-kronorsmoppe imorgon? Visst, vet att begär vill ha absolut tillfredsställelse NU. Men så länge det är era pengar så tycker jag nog ni kan ställa lite krav.

Blunda för hans ilska och frustration. Lär honom att inget kommer gratis. Kan bli jobbigt nu, men ni får igen det hundrafalt sen. Jag lovar. Har själv fostrat två tonåringar som idag är runt 30.

• Ramborg

Han har en moppe. Kan han inte laga den får han lämna in den på verkstad, och blir det mycket dyrt kanske ni kan hjälpa till med kostnaden.

Vill han köpa en ny moppe får han sälja den han har. Och tar han sig inte besväret att laga den först lär han inte få några 15000 för den, men det är ju hans problem. Jag skulle INTE låta honom ta mer sparpengar just nu, vill han ha pengar får han spara ihop av veckopeng och skaffa extrajobb.

Tipsa honom att kolla om problemet med befintliga moppen kan gå på garantin, men det är väl tveksamt iom konkursen.

Håller med ovan skribent. Blir han arg, låt honom bli arg.

42.
  • pinglan137

Det kommer en kompis till mig och kollar på den moppen han har och kan ev fixa den. Min son vill sälja den vilket han började prata om redan efter 6 mån han köpt den pga att han vill fixa saker på moppen vilket inte går med hans då den e årsmodell 14. Han har sökt flera sommarjobb men blivit nej han e 15. Hmm jag tänker så d knakar. Att han e ivrig nu ä för att han hittat en år 08 till salu och han e orolig att den ska försvinna :-/r

• Birgitta02
    pinglan137 skrev 2015-03-12 20:26:02 följande:

Det kommer en kompis till mig och kollar på den moppen han har och kan ev fixa den. Min son vill sälja den vilket han började prata om redan efter 6 mån han köpt den pga att han vill fixa saker på moppen vilket inte går med hans då den e årsmodell 14. Han har sökt flera sommarjobb men blivit nej han e 15. Hmm jag tänker så d knakar. Att han e ivrig nu ä för att han hittat en år 08 till salu och han e orolig att den ska försvinna :-/r

Då får han hitta en annan om den försvinner. Man kan inte bara rusa på och få omedelbar tillfredsställelse. Det handlar om ganska mycket pengar. Eftertanke är aldrig fel. Heller inte fel att längta efter något.
Svar på tråden Hur göra med sonen?