• mammajennie13

dagis

Jag är en mamma till en 1,5 åeing o får mitt andra barn i juli

Mitt de e ju vårt

Sambo jobbar heltid

O nu börjar omgivningen tycka att den äldre måste på dagis så

Är fl o tänkte va det till tvåan är 1 1/2

Svärmor är pabchis känns som ja få väl utnyttja henne om de bli hemskt

Är jag knäpp som inte vill att ettan är på dagis

Vi bor nära o hon skulle ju se oss o ja känn att jag vill gärna ha barnen nära medan ja kan?

• Svar på tråden dagis
  • Jag är bara jag

Finns inget som heter "måste gå på dagis". Du gör rätt i att hålla barnet därifrån så länge du bara kan.  Glad 

• Anonym (-)

Min unge började på förskola strax innan fyraårsålder. Har alltid gått endast 15 timmar i veckan.

Måste man inte lämna tidigare, så ser inte jag någon anledning att göra så.

Ett barn har det lugnare och tryggare hemma.

• Nenne666
    mammajennie13 skrev 2015-03-11 23:36:45 följande:

Jag är en mamma till en 1,5 åeing o får mitt andra barn i juli

Mitt de e ju vårt

Sambo jobbar heltid

O nu börjar omgivningen tycka att den äldre måste på dagis så

Är fl o tänkte va det till tvåan är 1 1/2

Svärmor är pabchis känns som ja få väl utnyttja henne om de bli hemskt

Är jag knäpp som inte vill att ettan är på dagis

Vi bor nära o hon skulle ju se oss o ja känn att jag vill gärna ha barnen nära medan ja kan?

Det är väl upp till dig och er familj. Ingen annans åsikt behöver eller ska vägas in i ert beslut.
  • Litet My

Passa du på att ha dem hemma. Barn har inte behov för egen del av förskola förän dryga 3 år ungefär.

• Anonym (-)
    Litet My skrev 2015-03-12 00:55:29 följande:

Passa du på att ha dem hemma. Barn har inte behov för egen del av förskola förän dryga 3 år ungefär.

Och inte ens då behöver man sätta barnet på förskola om man inte känner för det. Än så länge, skall väl tilläggas.
  • Flickan och kråkan

Klart att du ska ha ettan hemma när du vill och inte har behov av barnomsorg . Vi har 16 månader mellan våra äldsta och de var hemma i 3 respektive 2,5 år innan de skolades in på förskola och har alltid gått korta dagar. De är nu 7 år (går i skolan 4,5 timme/dag) respektive snart 6 år (15 timmars förskola). Yngsta blir snart 21 månader och ska vara hemma tills han är 2,5 i alla fall....kanske ett halvår till. Det är en kort tid de är små och min erfarenhet är att i alla fall mina barn har mått och mår bra av mycket föräldratid och lugnet hemma.

• Milleman

Jag funderar lite på att ha hemma min snart 4-åring om han får syskon någon gång. Nu är han ju iofs äldre och klarar sig själv, men en 1,5-åring hade jag haft svårt att lämna på förskolan när jag ändå var hemma.

• Hamboist

Jag har min treåring hemma. Tog hem henne när lillebror föddes för sju månader sen och har inte ångrat det en sekund!

• Sajood

Såklart att du gör det som är bäst för dig, ditt barn och din sambo. Vill du inte att barnet ska börja på förskola än ska du givetvis inte göra det! Lyssna inte på vad omgivningen tycker, utan lita på din egen känsla om vad som är bäst för er!

(Vi har en 1,5-åring hemma som går på förskola och kommer att fortsätta att gå lite på förskola när syskonet föds senare i vår. Vi har valt att göra så för att vi tycker att det passar just vår familj bäst och vår dotter älskar att vara på förskolan.)

• Litet My
    Anonym (-) skrev 2015-03-12 06:11:53 följande:
    Och inte ens då behöver man sätta barnet på förskola om man inte känner för det. Än så länge, skall väl tilläggas.
    Också sant såklart. Tänkte mer på när barnen själva började få något utbyte av det, skaffa kompisar på riktigt osv. Men självklart kan man ju likaväl göra det när man har barnet hemma.
  • Anonym (-)
    Litet My skrev 2015-03-12 09:22:30 följande:

Också sant såklart. Tänkte mer på när barnen själva började få något utbyte av det, skaffa kompisar på riktigt osv. Men självklart kan man ju likaväl göra det när man har barnet hemma.

Är väl dock bara en tidsfråga innan allmän förskola blir obligatorisk. :/
Svar på tråden dagis