• DevilsDaughter

Får man ha barn på dagis vid semester?

Mitt snart 4-åriga barn går på dagis 15h/v oavsett om jag jobbar eller är mammaledig. Jobbar halvtid ungefär och har farmor som barnvakt övrig tid. Men just nu är jag föräldraledig till bebis. På påsklov/höstlov brukar jag ha henne hemma hela veckan eftersom de andra barnen är hemma då. Veckan efter lovet brukar hon alltid ha svårt för att komma tillbaka till dagis, ledsen när vi lämnar, svårt att komma in i gruppen osv. En i personalen sa till mig sist att det nog inte är så bra att hon är hemma en hel vecka i taget sådär.
    Funderar nu över schemat inför sommaren som vi ska lämna in. Lättast vore ju såklart att ha henne hemma hela sommaren som vanligt men vet ju att det bästa för henne vore att gå på dagis iaf 2 dagar/v (under sommaren är det 3h/dag)..Frågan är då FÅR man ens det när min man har semester? Jag kommer jobba och vara föräldraledig lite om vartannat i sommar och inte ha någon "semester". Men vad är reglerna eg?

• Svar på tråden Får man ha barn på dagis vid semester?
  • tjockobbe

Reglerna är väl som sådana att om en eller båda föräldrarna har semester får inte barnet vara på förskolan.
    Om ni båda jobbar eller delar upp föräldradagarna smart så får ni ha barnet på förskolan, om de har öppet, de dagarna.

Vera 130923 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Primrose Lilac

I den kommunen jag jobbar och bor får barnen inte vara på förskola när förälder har semester (finns kanske något undantag beroende på anledning ex. en utomlandsresa där bara en förälder åker och en annan är hemma och jobbar då behövs ju fortfarande barnomsorgsplatsen). Barn som går 15h/vecka är allmän förskola vilket innebär att barnen går efter skolans ledighet dvs alla lov (påsk, sport, höst, vinter/sommar) är barnet ledigt från förskolan (vad jag vet finns inga undantag där). 24 h barn finns ju också de går måndag-fredag 8-14. Dessa barn får vara på förskolan under loven bortsett från sammanslagningsveckorna på 4 veckor under sommaren. Om du jobbar lite då och då kanske en 24h plats vore bättre och barnet får vara lite mer på förskolan, om detta erbjuds i din kommun. Svårt att svara på vad som gäller eftersom kommunerna verkar ha olika regler.

• Sajood

Min erfarenhet är att det skiljer sig en del mellan olika kommuner och sedan har respektive förskola kanske lite instruktioner som gäller för just den förskolan. Så mitt råd är att ta kontakt med kommunen och kolla hur det ser ut.

• IsDimma

Jag jobbar i Göteborg och hör får du inte ha barnen på förskolan om någon förälder har semester. Och för att få ha barnen på sommaröppen förskola så måste båda föräldrarna lämna in intyg på att dom ska jobba vecka 28-31.

Dessutom om det nu är svårt för henne att komma in i gruppen normalt hade jag inte ens tänkt tanken på sommaröppen förskola med många förskolor (och fritids) som slår ihop och där personal som vill jobba under sommaren kanske inte alls är den personalen hon har nu. Där jag jobbar slår vi ihop åtta (vissa år elva) förskolor och två (vissa år tre) fritids till att vara på en och samma förskola (vilken alternerar mellan dom olika rektorerna). Det ingår egentligen åtta förskolor och två fritids i området där jag jobbar men dom tre andra förskolorna och det sista fritidset har ibland så få barn att dom slås ihop med oss vilket innebär att föräldrarna har en bra bit att åka också.

Jag jobbade en vecka förra året och av dom dryga 100 barn vi hade den veckan var tre från min egen förskola.

• Pescetarian

Går hon 3 timmar om dagen, fem dagar i veckan?

• Pescetarian
    Primrose Lilac skrev 2015-03-12 13:14:51 följande:

I den kommunen jag jobbar och bor får barnen inte vara på förskola när förälder har semester (finns kanske något undantag beroende på anledning ex. en utomlandsresa där bara en förälder åker och en annan är hemma och jobbar då behövs ju fortfarande barnomsorgsplatsen). Barn som går 15h/vecka är allmän förskola vilket innebär att barnen går efter skolans ledighet dvs alla lov (påsk, sport, höst, vinter/sommar) är barnet ledigt från förskolan (vad jag vet finns inga undantag där). 24 h barn finns ju också de går måndag-fredag 8-14. Dessa barn får vara på förskolan under loven bortsett från sammanslagningsveckorna på 4 veckor under sommaren. Om du jobbar lite då och då kanske en 24h plats vore bättre och barnet får vara lite mer på förskolan, om detta erbjuds i din kommun. Svårt att svara på vad som gäller eftersom kommunerna verkar ha olika regler.

Mitt barn går på allmän förskola och får vara på förskolan under alla lov utom jullov och sommarlov.
  • Primrose Lilac
    Pescetarian skrev 2015-03-12 14:38:30 följande:
    Mitt barn går på allmän förskola och får vara på förskolan under alla lov utom jullov och sommarlov.
    Det är det jag menar, olika regler beroende på kommun. I den kommun jag jobbar (som förskollärare) finns inga undantag på 15h.
  • Natulcien

Men är det inte enklast att låta henne vara hemma hela sommaren, om ni nu har den möjligheten? Och så kanske ni kan låta henne få någon form av ny inskolning i augusti igen om hon nu har svårt för avbrott? Det verkar ju tokigt att hon ska behöva vara på förskolan hela sommaren, då man dessutom ofta slår ihop förskolor och det säkert blir lite andra rutiner ändå. Hon behöver väl en längre sammanhängande ledighet som alla andra?
    Efter sommaren är hon dessutom äldre och kanske inte alls tycker att det är svårt att börja igen? Det kan hända mycket över en sommar.

• DevilsDaughter

primroselilac: Den formen av förskoleplats du tänker på kan man välja här men den har vi inte. Det du tänker på är att barnet går efter hur skolbarnen går (som du sa) och då har man ingen garanterad förskoleplats och måste därför söka ny plats på förskolan varje år. Denna form av plats är gratis. Detta har vi inte,hon går 15h/v och får gå även på loven. Vi betalar endast sommartid. Vi blandade också ihop dessa två olika former innan och kollade upp hur det låg till för ett tag sedan.

Isdimma: Det är vår förskola som är den sommaröppna förskolan, och det är alltid minst en pedagog från varje förskola på plats, annars hade jag som du sa inte ens funderat på det.

pescetarian: Vi har henne vanligtvis henne 3 dagar i veckan 5h/dag. Men under sommaröppetveckorna är det 5 dagar 3h/dag som gäller. Men tänkte ju isf bara ha henne där typ 2 dagar..

Natulcien: ja det är just det jag funderar på också. Brukar tänka att det är bra med ett avbrott för henne och det är just så vi brukar göra, ha henne hemma hela sommaren. Har funderat på om hon kanske inte behöver det eftersom hon aldrig går mer på dagis än 3 dagar i veckan.  När hon börjar sen igen så är det så jobbigt för henne och då brukar jag fundera på om det verkligen är rätt det vi gör. När jag dessutom fick kommentaren sist vi hade henne hemma en vecka att det nog var för länge för henne att vara ifrån förskolan så började jag tänka i de här banorna. Men som du säger så kan ju mkt hända under en sommar och som det verkar på svaren här så får man nog inte ha henne där ändå när man har semester så det gör ju beslutet betydligt enklare..

Svar på tråden Får man ha barn på dagis vid semester?