• Wolfclaw

Vilken teknisk kompetens bör en IT-chef ha?

Hej

Jag har under större delen av mitt yrkesliv (11 år) arbetat med drift av IT-system. Nästan all utbildning och erfarenhet har varit internt och jag har alltså inte några formella certifikat eller IT-kurser. Dock har jag ansvarat för servermiljö i flera år med NT4, 2003 och 2008. Jag också varit ansvarig för nätplanering och infrastruktur och har erfarenhet av Ciscos produkter.

För ungefär ett år sedan lämnade jag den tekniska biten och gick upp att bli chef över IT-gruppen. Det innebär att jag nu har personalansvar medan mina tekniker är de som har kunnandet och utför jobben.

Jag märker ju att jag bara på ett år tappat mycket detaljkunskap, men jag är fortfarande hyfsat med på banan och kan bromsa åtminstone de galnaste förslagen. Än så länge verkar ingen kunnat lura mig med teknisk "vältalighet" :)

När jag nu börjat titta på andra liknande jobb vill de ofta ha en gedigen utbildning, helst fil.kand, mag. eller civ. ing., något jag saknar.

Nån som vet ungefär hur tekniskt kunnig man bör vara om man vill jobba som IT-chef?

• Svar på tråden Vilken teknisk kompetens bör en IT-chef ha?
  • sportpappa

IT-chef är väldigt brett. VD:n på Telia räknas ju som IT-chef, men en IT-chef kan också vara gruppchef för datorsupporten på ett litet företag. Det finns så många olika nivåer och roller under begreppet IT-chef.

Det absolut viktigaste är att vara just chef och ledare.
    En bra chef behöver inte kunna särskilt mycket om verksamheten, men ju mer man kan och förstår desto bättre. Ju mindre organisation och ju längre ner mot "golvet" man är desto mer bör man kunna. Man ska däremot absolut inte lägga sig i detaljer. Det är viktigt att de anställda får ansvar och förtroende. Chefen är kaptenen som styr skutan i rätt riktning.

Utbildning är så klart alltid bra att ha, men när man väl jobbat några år så är det mindre viktigt. Då är erfarenheten och vad man åstadkommit det viktigaste.
    Om man söker ett nytt jobb så kan den formella utbildningen avgöra om man får ett visst jobb eller inte.

Om du vill fortsätta arbeta som IT-chef så tycker jag du ska fokusera på kurser inom ledarskap, kommunikation, konflikthantering o.dyl. Sen kan man ju så klart alltid lägga till kurser inom den bransch du vill arbeta inom för att du ska hålla dig à jour med vad som händer.
    Erfarenhet som chef där du faktiskt åstadkommit något + relevanta utbildningar borde stå sig ganska bra vid nästa jobb.

• Ful Anka

Som sagt, titeln kan vara den samma men företaget och därmed verksamheten kan variera väldiga. Det kan också bero på att vissa företag inte kan presentera en IT-chef utan en viss grundutbildning medan andra kan göra det utan problem.
    Den stora skillnaden är om man ska vara It-chef i linjen eller på en strategisk nivå. 
    Jag gissar att du befinner dig i linjen och i produktionen och gränsar till strategi och framtidsvisioner. Då är en gedigen hands-on bakgrund ovärderlig. Medans om man ska prata de tunga vägvalen för framtiden kanske kräver en civil.ing utbildning för att lugna aktieägarna.
    Vad säger de som rekryterar executive personal? Har du lyssnat med dom?

This is my life and I don't care
Svar på tråden Vilken teknisk kompetens bör en IT-chef ha?