Vilken teknisk kompetens bör en IT-chef ha?
Hej
Jag har under större delen av mitt yrkesliv (11 år) arbetat med drift av IT-system. Nästan all utbildning och erfarenhet har varit internt och jag har alltså inte några formella certifikat eller IT-kurser. Dock har jag ansvarat för servermiljö i flera år med NT4, 2003 och 2008. Jag också varit ansvarig för nätplanering och infrastruktur och har erfarenhet av Ciscos produkter.
För ungefär ett år sedan lämnade jag den tekniska biten och gick upp att bli chef över IT-gruppen. Det innebär att jag nu har personalansvar medan mina tekniker är de som har kunnandet och utför jobben.
Jag märker ju att jag bara på ett år tappat mycket detaljkunskap, men jag är fortfarande hyfsat med på banan och kan bromsa åtminstone de galnaste förslagen. Än så länge verkar ingen kunnat lura mig med teknisk "vältalighet" :)
När jag nu börjat titta på andra liknande jobb vill de ofta ha en gedigen utbildning, helst fil.kand, mag. eller civ. ing., något jag saknar.
Nån som vet ungefär hur tekniskt kunnig man bör vara om man vill jobba som IT-chef?