Vi behöver hjälp med vår sons sömn!
Vi behöver hjälp med vår sons sömn. För en tid sedan skrev jag ett inlägg här på FL där jag efterlyste tips då pappan till min son ville att vi skulle börja med skrikmetoden vilket även BVC ansåg att vi skulle göra. Jag var totalt emot detta men tillslut gick jag med på det. Och tro det eller ej, sömnen blev bättre och det funkade faktiskt (även om jag kände mig som världens sämsta mamma) MEN sen så blev han förkyld i början av januari och vi hade som policy att inte hålla på med nån skrikmetod eller så när han var sjuk. Så han fick sova med oss och det var såklart super mysigt. Sen har min man varit på mig hur mycket som helst angående skrikmetoden och bett om att vi ska starta igen. Tillslut gick jag med på att vi skulle börja om ikväll. Efter att han skrikit alldeles för länge enligt mig så gick min man in till honom för att kolla blöjan, han tog upp honom o la ner honom igen och då, då är vår son så hysterisk att han på något sjukt sätt får över benet över spjälsängen (!!) han klättrar alltså över! Som TUR var min man där och kunde stoppa allt men då insåg han att vi kan inte köra den här metoden. Det kommer aldrig funka. Han är för stor nu i och med att han kan klättra ur spjälsängen. Så vad kan vi nu göra? Vårt problem är väll inte själva sömnen i sig eller jo det med men största problemet är väll insomningen. Jag ska innan jag förklarar våra problem förklara att vår son blir ett och ett halvt år i april, ska bli storebror i juni, därav lite panik att få ordning på detta.
* när vi söver han brukar han ligga i sin säng medan vi sitter på en stol brevid o sjunger. Problemet i det hela är att det nu tar ca 1 timma tills han somnar! Trots att han är jätte trött
* när han väl somnat så vaknar han efter 1-2 timmar o jag tar då in honom till vårt rum och vår säng och lägger mig med honom. Nu när jag själv är gravid och trött så gör det inget för mig att jag får gå o lägga mig med honom, det är supermysigt, men ibland kanske jag och mannen vill sitta uppe tillsammans och kolla film längre än till 21
Våra rutiner inför läggning är egentligen bara att vi sitter och sjunger. Vi påpekar flera gånger att nu ska vi sova osv. Förut åt han gröt innan han skulle sova men sedan han började äta själv och vi inte matade honom så vill han inte ha gröt längre. OBS! Han dricker heller inte välling. Detta avskyr han!
Någon som har tips på hur man kan få honom att somna o komma till ro snabbare? Och få han att sova längre?
När han väl sover hos oss så sover han hela nätterna till mellan 7-8 på morgonen, underbart, jag vet, men jag börjar bli stor och mannen ska upp och jobba tidigt och man kan inte riktigt slappna av med honom i sängen då han rör sig otroligt mycket och som sagt, snart kommer ett syskon, då vill vi gärna ha detta under kontroll. Vi kommer även behöva få all sömn vi kan få. Snälla hjälp oss med alla tips ni kan ge!