• carrocarro94

    Studera som förälder

    Hejsan allesammans.
    Skulle vilja höra vad ni vet om att studera då man har barn? Har oplanerat blivit gravid. Min pojkvän har heltidsjobb och jag pluggar FÖRSTA året på civilingenjörsutbildning, dvs jag har över 4 år kvar.(!)

    Hur fungerar det att studera med barn? Orkar man? Orkar jag 4 år? Klarar man ekonomin?
    Hjälp för guds skull, ge mig stöd och pepp, inte skit. Men skriv gärna allmänna åsikter utifrån vad som är bäst för barnet.

    (VUL på måndag, därefter bör beslutet tas... Gråter)

  • Svar på tråden Studera som förälder
  • Zuzanne

    Ja det går ju. Jag var mammaledig ett år, sedan började jag plugga 50%. Vi har ingen förskola. Får vårdnadsbidrag á 3000/mån så att vi klarar av att leva på bara en heltidslön och 50% studiemedel.

  • politikern

    Jag är på sluttampen av min treåriga utbildning nu. Har två barn, nu 6 och 15 år, och är ensamstående. Har studiemedel och alla extralån man kan få. Bostadsbidrag. Och jobbade ca 20% de två första åren samt på somrarna. Fett är det inte men jan inte påstå att jag saknar nåt.

    Fördelen att studera när man är förälder är att man är tvungen att ga rutiner. Upp på morgonen, iväg til förskola och skola. Läser väldigt sällan på kvällar och helger, det är möjligtvis inför nån tenta. Men åtta timmar studier om dagen räcker.

    De yngre kursarna sover till kl 11 och löser halva nätterna och är skitstressade.

  • Sisisisi

    Jag läser juristprogrammet och har två barn som var 3 och 6 år när jag började. Det funkar bra att plugga med barn så länge som de är friska brukar jag säga :) Vi har väldigt mycket obligatoriskt så det blir lite pusslande för att inte missa något. Mina barn fick gå heltid på förskolan och nu går de heltid på skola/fritids. Så slipper jag plugga så mycket när de är hemma.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • snusmumriken

    Jag pluggade socionomprogrammet med en 1- åring och 3-åring. Själva studerandet var inga problem, däremot var det väldigt mycket grupparbeten som var svårare att få ihop för mig. De andra var 19-20 år, bodde nära skolan och sågs gärna på något fik på kvällen. Medan jag pendlade 2 timmar enkel väg och hade barn att hämta från förskolan. Jag orkade inte med att aldrig ha ett schema att gå efter utan att alltid behöva pussla dag för dag och att alltid vara den som krånglade.

    Ekonomin och själva studierna var med andra ord inga problem och en civilingenjörutbildning är nog mer självständig än en socionomutbildning

  • Griseknoen35

    Har tre barn. Går andra terminen av 11 på en lärarutbildning. Går väldigt bra.första terminen var tuff att få ihop men sen så lärde man sig lite vad som egentligen var viktigt att tex läsa i litteraturen osv. Jag sitter inte 8 timmar per dag ens om det inte är en salstenta. Man kommer långt på föreläsningar och seminarier, vilket vi har nästan varje dag. Nu vet jag att många av mina kursare är riktigt stressade hela tiden och läser varenda text och sida men jag tror att när man har barn så värderar man sin tid på ett annat sätt just för att man ska hinna med barnen som är viktigare än studierna. Det är väldigt kul och tiden man pluggar får man göra lite intensiv. Dem flesta skolorna har möten man kan boka in eller gå på där man för bra tips på hur man pluggar på ett bra sätt, studieteknik. Ekonomin är inget problem här, har en heltidsarbetande man men skulle klara mig själv med barnen om det blev så. Ser inte barnen som ett hinder för att plugga, snarare som en morot ;)

Svar på tråden Studera som förälder