• Anonym (Sandlådan)

Varför glor andra föräldrar så mycket på lekplatsen?

Jag har en son på 8 månader som precis har upptäckt tjusningen med att bygga sandslott (eller rättare sagt rasera de sandslott som jag bygger) Vi har varit på lekplatsen och lekt i sandlådan varenda dag i en vecka nu. Tidigare har vi bara gungat så det är först nu som jag har börjat lägga märket till andra föräldrar och hur de agerar. VARJE gång vi sitter och leker i sandlådan så är det minst en annan förälder som bara sitter och glor på oss. De slutar prata med sina egna barn och sitter bara stirrar när jag och min son leker. Vad kan det här bero på? Jag tycker att det känns väldigt obehagligt att en annan vuxen med barn sitter helt tyst och lyssnar på varenda ord jag säger. Jag har försökt bjuda in deras barn i leken och om barnet har velat vara med så har föräldern även då bara sagt något litet och sedan blivit helt tyst och fortsätter att stirra. Det här har hänt med omkring tio olika föräldrar nu. Kan det vara något lekplats-etikettsbrott som jag som förstagångsförälder bryter mot som gör att folk reagerar så här?

• Svar på tråden Varför glor andra föräldrar så mycket på lekplatsen?
  • Anonym (Lustigt)

Men så lustigt! Vad är det för slags område? Är det föräldrar som studerar dig för att de själva inte vet hur man gör när man leker med sina barn? Säger du roliga saker? Ger ditt barn kanske väldigt rolig respons? Det kan ju vara lätt att titta för länge på gulliga bebisar kan jag tänka...

Samtidigt så har jag så svårt att se att detta skulle hända där jag bor. Här är nog föräldrar rätt noga med att vara artiga och trevliga mot andra familjer i området, och åtminstone byta några ord sådär. Vad händer om du börjar prata lite med dessa föräldrar?

Annars får du väl bara strunta i dem. Du måste ju kunna få leka med ditt barn!

• Birgitta02

Det är ganska trevligt att vila ögonen på ett annat barn som leker ibland. Det handlar inte om att vara otrevlig utan mer att se vad barnet gör - hur det leker - beundran kanske - bara mysigt.

Tycker du ska tagga ner lite. Är man bland folk så kommer nån titta. Ni är ju inte direkt osynliga. Lika väl som man kan titta på andra barn, på gungor, på ruschkanan eller vad som, så kan man se på när andra än ens eget barn leker. Jag förstår inte problemet?

• Anonym (Sandlådan)

Det handlar inte om att någon tittar lite grann. Igår satt en annan förälder i sandlådan med oss i 30 minuter utan att säga mer än några enstaka ord till sitt eget barn.

Dottern bad henne ett par gånger att göra en sandkaka och då gjorde hon det och sade några få ord till barnet samtidigt. Resten av tiden satt hon utan att göra någonting och bara glodde på mig och min son. Till slut slutade även dottern att leka och satt och glodde hon med. Jag tror inte att jag säger extra roliga saker eller så men jag vet inte eftersom jag inte har hört någon annan förälder leka med sitt barn. Jag säger typ bara saker i stil med: "så häller vi sand här i hinken. Mera sand. Hela hinken måste vara full. Och så bankar vi. Kan du banka? Bank bank bank. Bravo, då är hinken full och all sanden är på plats och så vänder vi och bankar igen. Bank bank bank. Nu ska vi lyfta av hinken. 1 23! Så där! Titta ett slott. Ska vi sätta dit en flagga? Ånej! Nu kom det visst en jätte och raserade hela tornet. Titta, nu blev borgen till en ruin." Om jag har försökt prata med de andra föräldrárna har de knappt svarat. Jag fattar ingenting faktiskt.

• Anonym (Sandlådan)

Det är en helt vanlig lekplats centralt belägen i en småstad. Folk från olika områden brukar gå dit så det kan inte bero på att föräldrarna kommer från någon specifik socioekonomisk bakgrund. Min son har heller inte särskilt jättekul reaktioner heller. Han är nöjd och bankar försiktigt med spaden. Ibland skrattar eller låter han men inte något som är särskilt uppseendeväckande.

• Anonym (Sandlådan)

Det är en helt vanlig lekplats centralt belägen i en småstad. Folk från olika områden brukar gå dit så det kan inte bero på att föräldrarna kommer från någon specifik socioekonomisk bakgrund. Min son har heller inte särskilt jättekul reaktioner heller. Han är nöjd och bankar försiktigt med spaden. Ibland skrattar eller låter han men inte något som är särskilt uppseendeväckande.

• Anonym (M)

Jag hatar att fråga, för det borde inte spela någon jäkla roll, men är ditt barn adopterat eller ser väldigt annorlunda ut än dig? Eller är utvecklingsstörd eller funktionshindrad? Sådant kan få vissa personer att glo så att man tror att deras ögon ska ploppa ut tyvärr.

• Anonym (WWW)
    Anonym (Sandlådan) skrev 2015-03-13 11:02:31 följande:

Det handlar inte om att någon tittar lite grann. Igår satt en annan förälder i sandlådan med oss i 30 minuter utan att säga mer än några enstaka ord till sitt eget barn.

Dottern bad henne ett par gånger att göra en sandkaka och då gjorde hon det och sade några få ord till barnet samtidigt. Resten av tiden satt hon utan att göra någonting och bara glodde på mig och min son. Till slut slutade även dottern att leka och satt och glodde hon med. Jag tror inte att jag säger extra roliga saker eller så men jag vet inte eftersom jag inte har hört någon annan förälder leka med sitt barn. Jag säger typ bara saker i stil med: "så häller vi sand här i hinken. Mera sand. Hela hinken måste vara full. Och så bankar vi. Kan du banka? Bank bank bank. Bravo, då är hinken full och all sanden är på plats och så vänder vi och bankar igen. Bank bank bank. Nu ska vi lyfta av hinken. 1 23! Så där! Titta ett slott. Ska vi sätta dit en flagga? Ånej! Nu kom det visst en jätte och raserade hela tornet. Titta, nu blev borgen till en ruin." Om jag har försökt prata med de andra föräldrárna har de knappt svarat. Jag fattar ingenting faktiskt.

Jag tycker att det låter konstigt att ALLA tittar på dig och ditt barn, att alla släpper allt för händer och fötter (slutar prata med sina barn) för att få fortsätta titta på dig/er. Det är ett tiotal personer dessutom. Jag tycker det låter som att du är paranoid.
  • CissiJissi

Hahaha va lustigt!! (Säkert olustigt i stunden dock..)

Och du har inte på dig något konstigt etc? Inget sånt ?

• Anonym (Sandlådan)

Nej, mitt barn ser inte annorlunda ut eller har någon utvecklingsstörning. Och nej, jag är inte paranoid så tillvida att min man också skulle vara det, för när vi hade varit på lekplatsen alla tre så sade min man: "oj vad den där mamman satt och tittade på oss" så det är inte bara jag som upplever det. Det är alltså inte tio personer som samtidigt har suttit och tittat på oss utan det här har inträffat när det har varit jag och min son, samt en förälder med barn i sandlådan samtidigt. Jag vet inte om föräldern glor på mig hel tiden eftersom jag inte tittar på föräldern hela tiden men tydligt är i alla fall att de inte pratar med sitt eget barn utan sitter och lyssnar på vad man säger. Det känns så märkligt att sitta i närheten av en vuxen som sitter på sanlådekamtem nästan helt tyst bredvid sitt barn.

• Anonym (Sandlådan)

Nej, jag har inget lustigt på mig. Jag brukar ha kjol och leggings och en jacka eller tjock tröja.

Svar på tråden Varför glor andra föräldrar så mycket på lekplatsen?