• Zenitha

Dags att förbjuda pälsindustrin?

Antar att fler sett dokumentären Under Pälsen- annars kan man se den på SVTplay:
    www.svtplay.se/video/2737202/under-palsen/under-palsen-avsnitt-1

Problemt är ju inte nytt, men det man inte ser, är ju lätt att strunta i.

Jag tycker att det kan vara ok att använda päls från djur som skjutits under jakt- menar förstås då inte utrotningshotade djur, Men djur som levt fria hela livet. eller förstås djur som slaktas för kött- är idag inte säker på att jag vill fortsätta äta kött heller.

Men jag har aldrig hört talas om minkgryta eller rävbiffar.

Om man ska ha pälsindustri, måste man behandla djuren så illa då? Blir förstås billigare, men hur påverks de som arbetar med detta- eller har de redan nedsatt empaiförmåga, eller vad är det frågan om? För visst finns det ju andra yrken man kan ägna sig åt. 

Jag har både studerat etologi och evolutionslära, och dels har alla däggdjur- till vilka pälsdjuren hör, trots allt behov av att bli stimulerade på olika sätt för att må bra, vilket pälsuppfödare struntar helt i (vet inte om det kan finnas undantag). Antar att det handlar om att eftersom de lever så kort tid, så spelar det ingen roll. Men det kanske mer handlar om att den som föder upp päls, förmodligen inte skulle klara av att "göra jobbet" om djuren under sina korta liv, ändå fick leva drägligt.

Dels använder sig pälsdjuren av sin päls för att känna av sin omgivning. Hela kroppen är alltså täckt av sensorer som känner av vad som pågår runtomkring.
    Vi människor kan drabbas av s.k. psykogen värk, och alltså få smärtor på grund av stress och andra faktorer som inte beror på fysisk kontakt, och vi är ju också däggdjur. Det är ganska rimligt att anta att pälsdjuren kan känna av och lida av det som finns runtomkring, med en stor del av sina celler och genom sin päls.

Är det en ursäkt att deras liv är ganska korta? I så fall behöver man kanske inte heller bry sig om människor som föds med allvarliga skador och förväntas dö inom snar framtid? De kanske inte känner så mycket om skadorna är stora- och i synnerhet om det handlar om hjärnskador?

Eller?

Svar på tråden Dags att förbjuda pälsindustrin?